قطعات ساخت کانادا در پهپادهای تهاجمی ایران در اوکراین شناسایی شدند

Submitted on ش., 12/10/2022 - 14:23

قطعات ساخت کانادا در پهپادهای تهاجمی ایران در اوکراین شناسایی شدند

تحقیقات یک اندیشکده اوکراینی در کی اف از کشف قطعاتی ساخت کانادا در پهپادهای تهاجمی ایران که توسط روسیه در حمله نظامی به اوکراین استفاده شده، خبر داد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، این قطعات متعلق به شرکت تالیسمان وایرلس (TallysmanWireless) کانادا در اتاوا است. و در پهپادهای تهاجمی ایران شاهد ۱۳۶ ایرانی که در ۱۷ اکتبر بخش‌هایی از زرادخانه روسیه را در تهاجم روسیه نابود کرده دیده شده است.

پهپادهای تهاجمی ایران شاهد ۱۳۶، بدلیل اینکه پس از انجام ماموریت خود منفجر می‌شوند معروف به کامیکازه یا پهپادهای انتحاری هستند. و در تهاجم به اوکراین از آن‌ها علیه سربازان، غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراینی استفاده شده است.

گیلس پانتر، رئیس تالیسمن وایرلس کانادا ضمن اظهار تاسف از این اتفاق گفت که از محصولات تولیدی این شرکت سوء استفاده شده است. و آن‌ها از این موضوع بی‌خبر هستند چراکه این شرکت  ۱۰۰ درصد در حمایت از اوکراین متعهد است.

شرکت ما هیچ یک از محصولات خود را به ایران یا روسیه نمی‌فروشد و شبکه توزیع‌مان نیز از فروش به کشورها، افراد یا سازمان‌های تحریم شده ممنوع است. ما حتی محصولات‌مان را به کشورهای ثالثی که می‌دانیم با کشورهای تحریمی در ارتباط هستند نیز نمی‌فروشیم.

پانتر یادآور شد:

تالیسمن با آژانس خدمات مرزی کانادا و سایر آژانس‌های دولتی کار می‌کند. و معتقد است احتمالا این قطعات از طریق تجار و شرکت‌های جعلی خریداری و به ایران منتقل شده است.

رئیس تالیسمن وایرلس کانادا  تاکید کرد:

از این پس ما بسیار مراقب هستیم که چه محصولی را به چه کسی می‌فروشیم و تا آنجا که ممکن است سعی می‌کنیم هویت مشتریان سابق و اهداف آن‌ها را از خرید محصولات‌مان بررسی کنیم.

تالیسمن وایرلس یکی از شرکت‌های فناوری است که محصولاتش – بعنوان قطعات الکترونیکی نسبتاً ساده – از سلاح‌های ساخت روسیه سر درآورده است.

تحقیقات Statewatch Trap Aggressor در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶، نشان می‌دهد ۳۰ قطعه از آن ساخت کشورهای خارجی از جمله ژاپن، آلمان و ایالات متحده است.

برخی از این قطعات کشف شده تحت کنترل‌های صادرات هستند، اما بسیاری از آن‌ها اینطور نیستند. دلیل آن این است که اجزای ساده معمولاً توسط دولت‌های غربی که تلاش می‌کنند از جریان تدارکات نظامی به کشورهای غیردوست جلوگیری کنند، آن‌ها را تجهیزات حساس نمی‌دانند.

کلسی گالاگر، محقق پروژه Plowshares، یک گروه حمایت از کنترل تسلیحات مستقر در واترلو، انتاریو، گفت که ردیابی جابجایی بین المللی کالاهایی که نیاز به مجوز صادرات دارند، بسیار آسان است با این حال، الزام شرکت‌ها به دریافت مجوزهای دولتی برای صادرات تمام قطعات الکترونیکی بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین چگونه شرکت‌ها می‌توانند از رسیدن فناوری‌های شان به دست کشورهای خطرناکی مانند ایران یا روسیه جلوگیری کنند؟ پاسخ به این سؤال خیلی دشوار است اما من معتقدم باید برای موتورهایی که می‌توانند در پهپادهای نظامی استفاده شوند مجوز صادراتی صادر شود.

با این حال، در برخی موارد، روسیه و سایر کشورها در دور زدن کنترل‌های صادراتی ماهر بوده‌اند. بنابر گزارش ماه آگوست، موسسه Royal United Services (RUSI)، یک اندیشکده دفاعی بریتانیا، که میزان تکیه برنامه نوسازی نظامی روسیه بر استفاده از میکروالکترونیک‌های تولید شده در حداقل ۹ کشور غربی را بررسی کرده نشان می‌دهد حداقل ۴۵۰ نوع مختلف از قطعات منحصر به فرد ساخت کشورهای مختلف در سیستم‌های نظامی روسیه کشف شده که بیشتر آن‌ها تولید شرکت‌های آمریکایی بوده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است:

از این میان، حداقل ۸۰ نوع مختلف از آن‌ها جزو اجزاء تحت کنترل صادرات ایالات متحده بوده که نشان می‌دهد طی چند دهه گذشته بخش نظامی-صنعتی روسیه توانسته است با موفقیت تحریم‌ها را دور بزند.

منبع: ustoday.news

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز