پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز آمریکا و کانادا؛ پکن هنوز مسئولیت را برعهده نگرفته است

Submitted on جمعه, 02/03/2023 - 07:29

این اتفاق در آستانه سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین اتفاق افتاده است. وی در بحبوحه روابط ضعیف پکن و واشنگتن طبق برنامه قرار بود هفته آینده وارد چین شود. 

سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه گفته است که اطلاعاتی در مورد اینکه آیا سفر برنامه‌ریزی شده آنتونی بلینکن به چین طبق برنامه انجام خواهد شد ندارد.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، پکن، امروز ضمن تاکید بر اینکه "مسؤولیت این بالون را برعهده نگرفته" و در حال بررسی گزارش‌های منتشر شده می باشد، ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف بتوانند "با دقت و آرامش" این وضعیت را کنترل کنند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه گفت: "چین کشوری مسؤولیت‌پذیر بوده و همواره قوانین بین‌المللی را قویا رعایت کرده است و هیچ قصدی برای نقض قلمرو و حریم هوایی کشورهای مستقل ندارد".

به گزارش روزنامه گاردین، روزنامه چینی زبان چاینا دیلی نیز امروز ادعاها مبنی بر تعلق این بالون جاسوسی به چین را تکذیب کرده و نوشت: " کسی که بخواهد برای جاسوسی از ایالات متحده از فناوری دهه ١٩‬٤‬٠ بالون استفاده کند باید خیلی عقب مانده ولی در عین حال به اندازه کافی پیشرفته باشد که بتواند پرواز را از طریق اقیانوس کنترل کند. کسانی که دروغ را جعل می کنند فقط جهالت خود را نشان می دهند."

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه ای در وبسایت رسمی این وزارتخانه اعلام کرد یک بالون جمع آوری اطلاعات که به طور قطع توسط جمهوری خلق چین پرتاب شده، بر فراز ایالات متحده در حال پرواز است.

بنا بر بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده، پاتریک رایدر، ژنرال نیروی هوایی و سخنگوی پنتاگون، عصر پنجشنبه در یک جلسه توجیهی پیش بینی نشده تصریح کرده بود که دولت ایالات متحده به ردیابی و رصد یک "بالون نظارتی ارتفاع بالا" که در حال حاضر بر فراز آمریکا در حال پرواز است، ادامه می دهد. یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده نیز اعلام کرد که ایالات متحده اقدامات ضروری را در راستای محافظت از اطلاعات داخلی کشور انجام  داده و "با فوریت و از طریق کانال های متعدد" با مقامات چینی تماس برقرار کرده است. 

مقامات دفاعی ایالات متحده اعلام کرده بودند که این بالون از زمانی که وارد حریم هوایی ایالات متحده شد، با چندین روش از جمله هواپیماهای سرنشین دار رصد شده و تحت نظر بوده است. این بالون آخرین بار در آسمان آمریکا، در حال عبور از مونتانا، جایی که ایالات متحده برخی از موشک های هسته ای خود را نگه داری می کند، ردیابی شده است. مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که این بالون در مسیر خود به سمت مونتانا از روی بخشی از کانادا عبور کرده است.

پس از آمریکا، دپارتمان دفاع ملی کانادا نیز اعلام کرد که یک بالون نظارتی ارتفاع بالا را شناسایی کرده و در حال نظارت بر یک حادثه بالقوه دوم است. 

مرکز دفاع ملی کانادا امروز، جمعه، از رویت یک "بالون نظارتی" بر فراز حریم هوایی این کشور خبر داد. در بیانیه مرکز دفاع کانادا ضمن تاکید بر اینکه "شهروندان کانادایی‌ در امنیت هستند" تصریح شده است که مقامات کشور در حال رصد بالون هستند و سازمان‌های اطلاعاتی کانادا ضمن همکاری با شرکای آمریکایی خود و به اتخاذ تمام اقدامات لازم برای محافظت از اطلاعات حساس کانادا در برابر تهدیدات اطلاعاتی خارجی ادامه می‌دهند.

 

 

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز