ناتالی پورتمن: انتظارات از زنان و مردان حتی در جشنواره کن هم یکسان نیست

Submitted on ی., 05/21/2023 - 20:28

اکران فیلمهای امروز فستیوال کن، ساعت هشت صبح، با نمایش "می دسامبر (May December)" ساخته تاد هینز در "گراند تئاتر لومیر" فستیوال آغاز شد.

فیلمهای تاد هینز اغلب حول محور مسائل زنان و دغدغه‌ها و روزمرگی آنان می‌گردد. فیلم جدید ۱۱۳ دقیقه‌ای این کارگردان که محصول آمریکا ست نیز داستان یک بازیگر (ناتالی پورتمن) را تعریف می کند که برای آماده شدن برای نقش جدید خود، به ملاقات زنی که فیلم از داستان زندگی او الهام گرفته است (جولین مور) می‌رود. سناریویی که از رسوایی عشقی بیست سال پیش این زن و یک رابطه جنجالی میان دو نفر با فاصله سنی زیاد حکایت دارد.

کنفرانس خبری این فیلم، پس از نمایش، ساعت ده و نیم صبح امروز برگزار شد.

جولین مور در این نشست مطبوعاتی گفت: "شکاف سنی یک چیز است، اما رابطه بین یک بزرگسال و یک کودک کاملاً متفاوت است. سن نامناسب چه زمانی است؟ زمانی است که افراد به بلوغ نرسیده و رشد جسمی آنها کامل نشده است. دلیل اینکه تماشای این فیلم احساس خطر را زنده می کند این است که ما مرزها و خطوط قرمز هر فرد را نمیشناسیم و این ترسناک است". وی افزود: 

«زنان، یک گروه اقلیت نیستند. ما ٥٠ درصد جمعیت هستیم بنابراین مهم است که با ما چگونه رفتار می شود .»

ناتالی پورتمن بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی، اثر جدید تاد هینز را مطالعه‌ای درباره رفتار ما در محیط های مختلف  توصیف کرده و گفت: "این فیلم در مورد نقش های متفاوتی است که ما برای افراد مختلف و برای خودمان بازی می کنیم" . 

وی با اشاره به اینکه جامعه، زنان و مردان را به یک دید نگاه نمی کند، اجبار پوشیدن کفش پاشنه دار برای زنان روی  فرش قرمز جشنواره کن را مثال زده و گفت: " حتی در اینجا، در این جشنواره، رفتارهایی که از ما زنان در مقایسه با مردان انتظار می رود متفاوت است... چگونه باید به نظر برسیم، چگونه لباس بپوشیم. همواره انتظارات متفاوتی از ما وجود دارد. این بر نحوه رفتار فرد تأثیر می گذارد، چه آن را قبول داشته باشید چه رد کنید. شما توسط ساختارهای اجتماعی تعریف می شوید که بر شما تسلط دارند".

فیلم "می دسامبر" در قالب بخش رقابت اصلی جشنواره کن به نمایش در آمد.

 

"آناتومی یک سقوط" فیلم دلهره‌آور فرانسوی به کارگردانی ژوستین تریه، "مگسهای سیاه" به کارگردانی ژان-استفان ساوار، "فایربرند" ساخته کریم آینوز، "بنل و آداما" اثر راماتا تولای سی، "چهار دختر" کوثر بن هنیه، "روی علفهای خشک" ساخته نوری بیلگه جیلان و "منطقه مورد علاقه" جاناتان گلیزر دیگر فیلمهایی بودند که امروز در بخش رقابت اصلی جشنواره به نمایش درآمد.

در این دوره از فستیوال تا کنون فیلم "روی علفهای خشک" ساخته نوری بیلگه جیلان و همچنین فیلم ژاپنی "هیولا" ساخته هیروکازو کورئیدا، سینماگر ژاپنی که در سال ٢٠١٨‬ برای فیلم "دزدان فروشگاه" برنده نخل طلا شد، در بخش رقابتی جشنواره تحسین منتقدان را برانگیخته است. هر دو فیلم در نخستین اکران خود در "گراند تئاتر لومیر" مورد تشویق ایستاده و پرشور علاقه مندان قرار گرفتند.

نوری بیلگه جیلان پیش‌تر نیز با فیلم "خواب زمستانی" شایسته دریافت جایزه نخل طلا شده و با فیم‌های "روزی روزگاری در آناتولی"، "دور" و "٣‬ میمون" نیز جوایز مختلف جشنواره کن را از آن خود کرده است.

امروز در بخش نگاه ویژه جشنواره، فیلمهای "گله ها" اثر کمال لزراق، "خداحافظ جولیا" ساخته محمد ممتاز یوسف، "پسر جدید" اثر وارویک تورنتون، "تنها رودخانه جریان دارد" به کارگردانی وی شوجون، "چگونه سکس داشته باشیم" ساخته مولی منینگ واکر، "شکستن یخ" آنتونی چن و "کاش میتوانستم به خواب زمستانی بروم" اثر زولجارگل پوروداش روی پرده رفتند.

در این میان فیلم "گله ها" اثر کمال لزراق، کارگردان مراکشی، که داستانی ساده با لایه‌هایی از کمدی سیاه را به تصویر می کشد مورد استقبال گسترده تماشاگران قرار گرفته است. این فیلم داستان حسن و عصام را تعریف میکند. پدر و پسری که در حومه کازابلانکا زندگی خود را با خلاف کاریهای کوچک می گذرانند و زمانی که وظیفه ربودن مردی را بر عهده میگیرند شبی طولانی در میان زاغه های شهر آغاز می شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز