نامه سرگشاده کنشگران افغانستانی به دولت بریتانیا: جلو «سفیدسازی» طالبان از سوی شماری از علمای بریتانیایی پاکستانی‌تبار را بگیرید

Submitted on ی., 09/03/2023 - 08:55

این نامه که اینک به یک پتیشن آنلاین تبدیل شده، در کنار امضاکنندگان اصلی، بیش از ۳۵۰ تن دیگر نیز آن را به‌گونه آنلاین امضا کرده‌اند.

این نامه، فعالیت‌های پسین شماری از علمای اسلامی بریتانیا را که پس از سفر به افغانستان و دیدار با مقام‌های طالبان، به‌راه انداخته شده، نشانه گرفته است.

به تاریخ ۲۷ جولای سال جاری، گروهی از چهره‌های اسلامی بریتانیایی که بیشترشان اصلیت پاکستانی و عربی دارند، سفری را به افغانستان با نام «ماموریت حقیقت‌یابی» انجام دادند. این گروه در این سفر خود با شماری از مقام‌های بلندپایه طالبان دیدار کردند و از آن پس بدین‌سو، ظاهرا فعالیت‌های تبلیغاتی را به سود طالبان در بریتانیا به راه‌انداخته‌اند.

حالا امضاکنندگان نامه از دولت بریتانیا می‌خواهند تا به کارزار تبلیغاتی و پخش اطلاعات نادرست از سوی این گروه اسلامی و نهادهایی آنان، پایان دهد.

شماری از امضاکنندگان نامه که ساکن بریتانیا هستند و فعالیت‌های این گروه را زیر نظر دارند، در نامه مدعی شده‌اند که از زمان برگشت طالبان به قدرت، این گروه از علمای اسلامی بریتانیا و نهادهای آنان، کارزار «گسترده‌ی تبلیغاتی» و «سفیدسازی» عملکرد طالبان را به‌راه انداخته‌اند.

در نامه گفته شده که این علما حتی از عملکرد طالبان برای مسدود کردن مکاتب دخترانه و محروم کردن زنان از حقوق اساسی آنان نیز حمایت کرده‌اند. 

 امضاکنندگان باورمندند که این علما، نه فهمی از پیچیدگی وضعیت اجتماعی-سیاسی افغانستان و بحران انسانی آن دارند و نه از جامعه اسلامی وسیع‌تر نمایندگی می‌کنند.

در نامه گفته شده که طالبان، نیروهای نیابتی برای رقابت‌های منطقه‌ای و ژئوپولولتیکی است و پیرو آن نسخه‌ای از اسلام است که در مدارس دینی پاکستان آموزش داده می‌شود.

اعضای جامعه مدنی افغانستان امیدوارند که دولت بریتانیا در مورد فعالیت‌های پسین این شمار از علمای بریتانیایی و مشخصا نهادهای آنان تحقیق کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز