مرکز خبرنگاران افغانستان: فشار و تهدید خبرنگاران از سوی طالبان «شدت بیشتری» پیدا کرده است

Submitted on ی., 03/17/2024 - 13:15

به بنیاد گزارش سالانه مرکز خبرنگاران افغانستان که یک‌شنبه ۱۷ مارچ به مناسبت روز ملی خبرنگاران نشر کرده است، در سال ۱۴۰۲ خورشیدی از میان ۱۳۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان، ۸۰ مورد آن تهدید و ۵۹ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.

این نهاد در گزارش خود همچنان گفته است که فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران و تهدید آنان از سوی مقام‌های طالبان نسبت به سال ۱۴۰۱ «شدت بیشتری» پیدا کرده است. به بنیاد یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، مبنی این شدت یافتن فشار و تهدیدها، دستورالعمل‌هایی است که از سوی رژیم طالبان صادر شده است.

در این گزارش، به‌گونه نمونه از دادگاهی کردن مدیران مسئول دو رادیوی محلی به اتهام‌های جنایی و همکاری با «رسانه‌های بیرونی و جاسوس» یاد شده است. گفته شده است که این دو فرد همچنان در زندان طالبان هستند.

همچنین بخوانیدمرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان دو رسانه دیگر را نیز مسدود کردند

دیدبان حقوق بشر: طالبان، سرکوب زنان و رسانه‌ها را در سال ۲۰۲۳ شدت بخشیدند

مرکز خبرنگاران افغانستان دریافته که اداره استخبارات و نیز وزارت امر به معروف طالبان ازجمله نهادهایی هستند که به‌گونه مستقیم و غیرمستقیم با «بازداشت، تهدید و ترساندن خبرنگاران- روند سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را در سال ۱۴۰۲ به عهده داشتند و تلاش زیادی کردند تا دستورالعمل‌های رسانه‌ای را با شدت و جدیت اجرا کنند.»

این نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان در گزارش خود تاکید کرده است که از نگاه سطح‌ آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی و قانونی، رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان در سال گذشته، با «محدودیت‌های شدیدی» روبه‌رو شده و حقوق‌شان به‌گونه گسترده از سوی طالبان نقض شده است.

همچنین بخوانیدمرکز خبرنگاران افغانستان: محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان باعث «عقب‌گرد بی‌سابقه در دسترسی به اطلاعات» شده است

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز