آمریکا افزایش اعضای بریکس را کم‌اهمیت دانست؛ مخالفت‌ها با بریکس در آرژانتین و احتیاط عربستان سعودی

Submitted on جمعه, 08/25/2023 - 07:13

در نشستی در آفریقای جنوبی، رهبران گروه بریکس شامل روسیه، چین، آفریقای جنوبی، هند و برزیل اعلام کردند که شش عضو جدید از ژانویه به این بلوک خواهند پذیرفت.

یکی از این کشورها ایران است و علاوه بر این کشور، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی نیز قرار است به بریکس بپیوندند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده بر این باور خود تاکید می‌کند که کشورها در انتخاب شرکای خود و گروه‌هایی که به آنها می‌پیوندند آزاد هستند.»

او افزود: «ما به همکاری با شرکا و متحدان خود در اشکال دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه برای ارتقای رفاه مشترک و حفظ صلح و امنیت جهانی ادامه خواهیم داد.»

هند یکی از اعضای بریکس، به تازگی روابط خود را با آمریکا بهبود بخشیده و دهلی نو قرار است میزبان نشست سران گروه بیست در ماه آینده باشد.

این گروه قدرت‌های بزرگ جهانی و همچنین اقتصادهای بزرگ در حال توسعه را گرد هم می‌آورد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، در دیدار روز پنجشنبه در کاخ سفید با همتایان آلمانی، بریتانیایی، فرانسوی و ایتالیایی خود، درباره نشست گروه بیست و حمایت از اوکراین بحث کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت‌های غربی خواهان «نتایج قوی» در دهلی‌نو هستند.

همچنین در آرژانتین، دو نامزد اصلی اپوزیسیون برای انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، اعلام کردند در صورت پیروزی در انتخابات از بریکس خارج خواهند شد.

عربستان سعودی نیز در این زمینه واکنش محتاطانه‌ای داشت و وزیر خارجه این کشور پس از اعلام روز پنجشنبه گفت که دعوت به عضویت در بریکس را بررسی خواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز