مدیرکل آژانس جهانی انرژی اتمی با وجود مرگ خاموش برجام به تهران سفر می‌کند

Submitted on چ., 01/25/2023 - 06:32

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس جهانی انرژی اتمی، گفت که مایل است در فوریه، ماه پیش رو، به تهران سفر کند.

رافائل گروسی در نشستی با نمایندگان پارلمان اروپا، هدف از این سفر را انجام گفت‌وگوهایی «ضروری»عنوان کرد، با این هدف که ایران در راستای فعالیت‌های اتمی‌اش همکاری‌ با آژانس را ازسر بگیرد.

این سفر که ذیل مذاکراتی «تحت پشتیبانی اتحادیه اروپا» برای احیای توافق برجام انجام می‌شود، در زمانی «نه‌چندان مطلوب» رخ خواهد داد.

برجام توافقی است که در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی به‌هدف محدود‌کردن فعالیت‌های اتمی این کشور، در ازای لغو تدریجی تحریم‌های بین‌المللی انجام شد.

این توافق در پی روی کار آمدن دونالد ترامپ، بر مسند ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ و خروج ایالات متحده از برجام، رو به نابودی رفت.

گروسی اما یه یک «بن‌بست بزرگ» در مورد برجام اشاره کرد. از کار اندختن ۲۷ دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌هدف نظارت در سایت‌های هسته‌ای ایران مستقر بود، به این معنا است که آژانس دیگر نمی‌تواند به‌گونه‌ای موثر برنامه هسته‌ای تهران را رصد کند. رافائل گروسی به‌صراحت چنین می‌گوید: در این راستا من دست‌کم از یک‌سال پیش تاکنون قدرت زیرنظرگرفتن هیچ چیز را ندارم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همچنان به ازسرگیری همکاری میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است، روز سه‌شنبه تکرار کرد که این کشور «اورانیوم را فراتر از محدویت‌های برجامی، تا میزانی که برای ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار می‌آید» غنی‌سازی کرده‌است.

گروسی با تاکید بر «این مسیر، اصلا خوب نیست» گفت: آن‌ها همه محدودیت‌های برجامی را نقض و مواد هسته‌ای کافی را برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده‌اند، اما هنوز یک بمب هم ندارند.

هم‌اکنون ایران ذخایری برابر ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد و هزار کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را دراختیار دارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی با اشاره بر این‌که ساخت بمب اتمی نیاز به طراحی و آزمایش دارد، در این راستا در مورد جمهوری اسلامی ایران چنین اظهار کرد: من نمی‌گویم که {برای‌شان} غیرممکن است و نمی‌گویم که باید از این وضعیت خرسند باشیم.

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز