مدرنا
تمام آزمایش‌شوندگان آنتی‌بادی بدون عوارض جدی پادتن تولید کردند

Submitted on ی., 07/19/2020 - 00:35

شرکت آمریکایی مدرنا نتایج مرحله اول آزمایش واکسن کرونا را منتشر کرد. برطبق این گزارش٫ همه ۴۵ داوطلب تحت آزمایش در بدن خود پادتن تولید کرده‌اند و عوارض جانبی مشاهده نشده است. شرکت مدرنا اولین شرکتی بود که آزمایش‌های ساخت واکسن کرونا را آغاز کرد و اولین واکسن ساخت خود را در ماه مارس یعنی ۶۶ روز بعد از انتشار ویروس کرونا٫ روی انسان آزمایش‌کرد.

سطح آنتی‌بادی ساخته شده در بدن داوطلبان مرحله اول٬ بالاتر از حد متوسط میزان آنتی‌بادی افراد بهبودیافته از کووید۱۹ بوده است. این نتیجه به‌طور مشروح در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

مرحله سوم و نهایی آزمایش واکسن کرونا با نام mRNA-1273 در روز ۲۷ ژوئیه روی ۳۰ هزارنفر داوطلب تست بالینی اجرا خواهدشد.

مطابق با نتیاج گزارش شده٫ هیچ‌کدام از داوطلب ها عارضه جدی نداشته‌اند اما کمی بیشتر از نصف آن‌ها واکنش خفیف یا متوسط نشان داده‌اند. این واکنش‌ها بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا در کسانی که بیشترین دوز را دریافت کرده بودند بروز کرد. دوز هر واکسن دریافتی٫ ۲۵ میکروگرم و ۱۰۰ یا ۲۵۰ میکروگرم بوده است.  واکنش‌ها شامل خستگی٫ سردرد٫ درد عضلانی٫ درد در محل تزریق و لرز بوده است.

در واکنش به این نتایج٫ آنتونی فاوچی، یکی از اعضای ارشد تیم مقابله با کرونا در آمریکا٫ گفت: « اگر واکسن ساخت شما می‌تواند واکنشی مشابه با عفونت طبیعی بیماری نشان‌دهد٫ بنابراین موفق است. در نتیجه ما از نتایج به‌دست آمده خوشحالیم.»

بعد از گزارش نتایج مرحله اول آزمایش واکسن کرونا سهام شرکت مدرنا ۱۵ درصد بالا رفت.

دولت آمریکا کمک مالی در حدود پانصد میلیون دلار با هدف کمک به ساخت واکسن کرونا به این شرکت پرداخت کرده است.

مرحله اول آزمایش واکسن کرونا بر روی ۴۵ فرد داوطلب بین ۱۸ تا ۵۵ سال آزمایش شد. این داوطلب‌ها در سه گروه ۱۵ نفره و طی دو مرحله واکسن کرونا را دریافت‌کرده‌اند.

هدف از اولین مرحله آزمایش کرونا تعیین میزان تاثیر واکسن و میزان عوارض آن بود. ظاهرا نتیاج به‌دست آمده این انتظارات را برآورده می‌کند. در مرحله بعد٫سازندگان این واکسن قصد دارند که تعداد بیشتری داوطلب را مورد آزمایش قراردهند تا بتوانند میزان اثربخشی واکسن را مشاهده‌‌کنند. در نهایت٫ مرحله سوم این آزمایش برای بررسی عوارض حانبی نادر و تاثیرگذاری نهایی انجام خواهدشد.

مطالب مرتبط:

منبع خبر: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز