شان پن بازیگر آمریکایی در مراسم گلدن گلوب شجاعت جوانان در ایران و مقاومت زنان در افغانستان را ستایش کرد

Submitted on چ., 01/11/2023 - 08:29

مراسم هشتادمین دورۀ اهدای جوایز سینمایی گلدن گلوب، شامگاه سه‌شنبه ۱٠ ژانویه/٢۰ دی، با حضور ستاره‌های سینما در بورلی هیلز آمریکا برگزار شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در جریان این مراسم، شان پن بازیگر و کارگردان مطرح آمریکایی پیش از معرفی ولودیمیر زلنسکی به عنوان سخنران، ضمن حمایت از جنبش زنان در ایران، شجاعت و شهامت جوانان ایرانی را ستایش کرد.

وی همچنین مقاومت زنان افغانستان در برابر تلاش‌های طالبان جهت سلب آزادی و دسترسی آنها به آموزش را تحسین کرد.

شان پن در ادامه با لحنی متأثر تأکید کرد: «نباید به هیچ وجه فراموش کنیم که آزادی برای رویاپردازی، یک تجمل انسانی نیست بلکه یک نیاز انسانی است که باید برای به دست آوردن آن جنگید و فداکاری کرد.»

شان پن که از زمان آغاز جنگ در اوکراین چندین بار در حمایت از مردم این کشور در برابر حمله نظامی روسیه، به کی‌یف سفر کرده و در ماه نوامبر یکی از دو جایزۀ اسکار خود را تا زمان پیروزی اوکراین در اقدامی نمادین به ولودیمیر زلنسکی سپرده است، از او به عنوان یکی از برجسته ترین مبارزان در راه آزادی تمجید کرد.

Sean Penn introduces Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy at the #GoldenGlobes2023 pic.twitter.com/wpF3QlryIL

در ادامۀ مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۳، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، در یک پیام ویدیویی که خطاب به اهالی هالیوود و بینندگان این مراسم ضبط شده بود، نسبت به تلاش های مردم کشورش در برابر تهاجم روسیه، ابراز خوشبینی کرد.

ولودیمیر زلنسکی گفت: «جنگ در اوکراین هنوز تمام نشده است؛ جنگ و اشک همچنان ادامه دارد اما جریان در حال تغییر است و از هم اکنون مشخص است که چه کسی پیروز خواهد شد».

وی افزود: «این درگیری نباید به عنوان یک جنگ جهانی دیگر تلقی شود؛ جنگ جهانی سومی وجود نخواهد داشت، این یک سه‌گانه نیست و اوکراین تجاوز نظامی روسیه به خاک خود را متوقف خواهد کرد».

زلنسکی در پایان ضمن تشکر از حامیان اوکراین، گفت: «امیدوارم همۀ شما در روز پیروزی و شکوه اوکراین، در کنار ما باشید».

در ادامۀ مراسم هشتادمین دورۀ اهدای جوایز سینمایی گلدن گلوب، استیون اسپیلبرگ برای آخرین ساختۀ خود به نام «خانوادۀ فِیبلمن» (The Fablemans)  موفق به دریافت دو جایزۀ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

داستان این فیلم با الهام از زندگی واقعی خانوادۀ استیون اسپیلبرگ و دوران نوجوانی او ساخته شده است و روایتگر چگونگی ورود او به دنیای سینما است. در این فیلم ماجرای عشق پسری نوجوان به نام "سمی فیبلمن" به سینما که تداعی‌گر استیون اسپیلبرگ است، از کودکی تا جوانی، به تصویر کشیده شده است.

در جریان این مراسم همچنین فیلم «بنشی های اینیشرین» (The Banshees of Inisherin) جدیدترین ساختۀ مارتین مک دونا، جایزۀ بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزۀ بهترین فیلمنامه را به دست آورد. همچنین کالین فارل نیز برای ایفای نقش در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم‌های موزیکال یا کمدی را از آن خود کرد.

این فیلم روایتگر داستان دو دوست در جزیره ای متروکه در ایرلند است که یکی از آنها ناگهان و بدون هیچ دلیل مشخصی برای همیشه به دوستی خود با دیگری پایان می دهد.

در ادامۀ این مراسم همچنین جایزۀ بهترین بازیگر مرد درام، به آستین باتلر برای فیلم «الویس» تعلق گرفت و کیت بلانشت برای نقش آفرینی در فیلم «تار» جایزۀ بهترین بازیگر زن درام را به دست آورد.

همچنین فیلم «آرژانتین، ۱۹۸۵» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد و «پینوکیو» ساختۀ گی‌یرمو دل‌ تورو محصول شرکت نتفلیکس نیز جایزۀ بهترین فیلم انیمیشن را به دست آورد.

در مراسم گلدن گلوب ۲٠۲۳ که شامگاه گذشته برگزار شد، سپیده معافی بازیگر ایرانی-آمریکایی نیز حضور داشت و لباس او که توسط امیر تقی طراحی شده بود و در قسمتی از آن یک گل قرمز بزرگ خشخاش با اسامی جانباختگان اعتراضات ایران به چشم می خورد، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز