داستان نخست وزیری کوتاه جو کلارک

Submitted on پ., 02/20/2020 - 12:54

اگر می خواهید با گذشته کانادا بیشتر آشنا شوید مطالب این صفحه به کمک شما می آید. این اطلاعات از معتبرترین منابع تهیه شده.

25 فوریه 1832 – مجوز ساخت اولین خط راه آهن کانادا بین چمپلین و سنت لارنس صادر شد.

22 فوریه 1851 – روزنامه اوتاوا به نام Bytown Colt نام خود را به Ottawa Citizen تغییر داد.

23 فوریه 1909 – جان مک کوردی John McCurdy از «بادک» نواسکوشیا اولین پرواز هواپیمای موتوری در قلمرو امپراطوری بریتانیا را انجام داد. او هواپیمایی به نام Silver Dart را حدود یک کیلومتر در ارتفاع ۱۰ متری بر فراز خلیج یخ زده Baddeck به پرواز در آورد.

27 فوریه 1917 – زنان اونتاریو صاحب حق رای در انتخابات شدند.

26 فوریه 1942 – دولت فدرال کانادا مقررات زمان جنگ را به اجرا گذاشت و دستور داد همه ژاپنی – کانادایی ها از محدوده ۱۶۰ کلیومتری سواحل اقیانوس آرام به دور برده شوند. حدود ۲۲ هزار نفر از همه اموال نامنقول خود محروم شدند و به مناطق داخل بریتیش کلمبیا، آلبرتا و مانیتوبا فرستاده شدند.

22 فوریه 1976 – در این روز، جو کلارک با شکست دادن برایان مالرونی رهبر حزب فدرال محافظه کار شد. این حزب در ماه ۱۹۷۹، حزب لیبرال به رهبری پیر الیوت ترودو را شکست داد و یک دولت اقلیت تشکیل داد و کلارک ۴۰ ساله جوانترین نخست وزیر کانادا تا آن روز شد. او اولین کانادایی از غرب کشور بود که به این مقام می رسید. اما ۶ ماه بعد در انتخابات فوریه ۱۹۸۰ حزب او به لیبرالها باخت. جو کلارک تا ۱۹۸۳ رهبر حزب محافظه کار بود تا اینکه رهبری خود را به برایان مالرونی باخت. او مجددا در سال ۱۹۹۸ به رهبری حزب محافظه کار رسید و سرانجام در پی ناکامی در مبازه با لیبرالها، در نیمه سال ۲۰۰۳ از این مقام کنار رفت.

24 فوریه 1976 – دولت ترودو لایحه جدیدی را به نام Peace and Security‌ معرفی کرد. این لایحه که به قانون تبدیل شد مجازات برای جنایت را افزایش داد، کنترل بیشتری بر اسلحه وضع کرد و قدرت بیشتری به پلیس داد.

25 فوریه 2000 – کمپانی غول ارتباطات به نام B-C-E کمپانی تلویزیونی CTV را به قیمت 2.3 میلیارد دلار خریداری کرد.

***

این هفته در تاریخ جهان

24 فوریه 1582 – پاپ گریگوری سیزدهم Pope Gregory تقویم جدید را به اجرا گذاشت. تقویم گریگورین تا امروز همه جا مورد استفاده قرار می گیرد.

22 فوریه 1630 – مهاجران جدید آمریکا برای اولین بار پاپ کورن (ذرت بو داده) را مزه کردند.

22 فوریه 1732 – جورج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا به دنیا آمد.

26 فوریه1802- ویکتور هوگو Victor Hugo نویسنده فرانسوی که شاهکار او بینوایان Les Miserables نام دارد، به دنیا آمد. او در ۱۸۸۵ درگذشت.

26 فوریه 1870 – اولین سیستم قطار زیرزمینی شهری در نیویورک گشایش یافت.

23 فوریه 1885 – شخصی به نام جان لی John Lee در دونشایر انگلیس برای سومین بار حلقه آویز شد اما زنده ماند. در نتیجه حکم اعدام او به حبس ابد تغییر یافت.

25 فوریه 1964 – کاسیوس کلی که بعدها نام خود را به محمد علی تغییر داد، با شکست دادن سانی لیستون در میامی پیچ، قهرمان مشت زنی سنگین وزن جهان شد.

27 فوریه 1984 – مایکل جکسون با بردن هشت جایزه «گرامی» برای آلبوم خود Thriller یک رکورد بر جای گذاشت.

منبع
salamtoronto

بیشترین بازدید اخبار امروز