ترکیه: ده‌ها روزنامه‌نگار و وکیل به اتهام ارتباط با "پ‌ک‌ک"، در آستانه انتخابات، بازداشت شدند

Submitted on س., 04/25/2023 - 09:44

پلیس ترکیه، در جریان یک رشته یورش، در آستانه انتخابات در ترکیه، روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل، دست‌کم ۱۱۰ نفر را زیر عنوان بخشی از تحقیقات «ضد تروریستی» بازداشت کرد.

این افراد به ظن ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بازداشت شدند. بر اساس اعلام نیروهای امنیتی ترکیه، عملیات پلیس برای بازداشت این افراد بطور عمده در دیاربکر متمرکز بوده است.

اپوزیسیون دولت ترکیه، که بطور عمده طرفدار کردها هستند، دولت را به تشدید سرکوب در کمتر از سه هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه متهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه از استانبول ترکیه، سرکوب‌های اخیر، بطور عمده روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان احزاب سیاسی، هنرمندان و اعضا نهادهای غیردولتی را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، دادگاهی در دیاربکر، دستور بازداشت‌ها در ۲۱ استان از مجموع ۸۱ استان این کشور را صادر کرده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه، دستور بازداشت این افراد را به ظن عضوگیری برای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، تامین مالی این گروه مسلح و انجام اقدامات تبلیغاتی در کشور، از سال ۲۰۱۷، گزارش دادند.  

در واکنش به بازداشت‌های اخیر، کانون وکلا و کانون حقوق بشر در ترکیه، اعمال محدودیت‌ها‌ برای دسترسی به وکیل برای افراد در بازداشت پلیس را محکوم کردند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب اصلی چپ طرفدار کردها در ترکیه، که ۱۰ درصد از واجدین شرایط رای‌دهی در ترکیه را نمایندگی می‌کند، در کمتر از سه هفته به انتخابات ترکیه، از یورش‌ها و بازداشت‌های اخیر با عنوان عملیات هراس به منظور تاثیر بر انتخابات نام برده است.

در روزهای اخیر، اپوزیسیون، دولت ترکیه را به طرح اتهام‌های واهی علیه کردهای ترکیه متهم کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز