معضل فعلی بازار مسکن کانادا: بازار خریدار بدون خریدار

Submitted on چ., 11/29/2023 - 20:25

ادامه رکود در بازار املاک و مستغلات توجه بسیاری از صنایع کانادا را به خود جلب کرده است.گزارش اخیر بانک (CIBC) نشان می دهد که بازار املاک و مستغلات کانادا در رکود است و با بزرگترین چالش از زمان رکود اقتصادی در سال ۹۱ و ورود به بازار خریدار بدون خریدار مواجه است.

این گزارش اشاره می کند که بازار مسکن در طول همه گیری خوب بوده است ، به طوری که فروش واحدها در سراسر کشور در اوایل سال ۲۰۲۱ به اوج ۶۴۰۰۰ واحدی رسید، اما اکنون ۴۵ درصد از اوج کاهش یافته است. طبق گزارش انجمن املاک و مستغلات کانادا، فروش در ماه اکتبر ۱۲ درصد کمتر از میانگین ده سال قبل از همه گیری بود.

اگر بر اساس میانگین وضعیت جمعیت محاسبه شود، حتی اوضاع بدتر است.به جز دوره ویژه ی ابتدای قرنطینه ، سرانه فروش فعلی خانه در کانادا به شدت کاهش یافته است و در حال حاضر کمتر از سطوح رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ است.

این تحلیل می‌گوید در حالی که مناطق مرکزی بزرگ‌ تر و گران تر مانند تورنتو و ونکوور رایج‌ترین مناطقی هستند که بازار در آن‌ها به نزول ادامه می‌دهد، بازار نیز این وضعیت را حتی در مناطق ارزان قیمت با جمعیت زیاد نیز تجربه می‌کند.

برای مثال، مناطق ارزان‌تر Prairies and Atlantic نیز شاهد کاهش فروش سالانه در سه ماه گذشته بوده‌اند. فقط سنت جان و هالیفاکس هنوز فروش بیشتری نسبت به قبل از همه گیری دارند.

با اضافه شدن به بدبینی CIBC، انتظار می رود روند نزولی بدتر شود. در حالی که بعید است بانک کانادا دوباره نرخ بهره را افزایش دهد، کارشناسان انتظار ندارند که بهبود سریع دیگری در بازار مسکن مانند آنچه که پس از توقف افزایش نرخ در ژانویه ۲۰۲۳ شاهد بودیم، داشته باشیم.

عرضه ناکافی نمی تواند از کاهش قیمت مسکن محافظت کند
قیمت‌های معیار ملی فعلی مسکن نسبت به اوج خود در اوایل سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما همچنان ۳۸ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، قیمت خانه‌های تک‌خانواری در طول نرخ‌های بهره پایین بیماری همه‌گیر به سرعت افزایش یافته و به ۴۲ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است، در حالی که قیمت آپارتمان‌ها نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ابتدای سال جاری، تعداد خانه‌های جدید به بازار بسیار کم بود (۳۱٪ یا بیشتر)، که قیمت‌ها را بالا نگه می‌داشت.

با این حال، اکنون اوضاع فرق کرده است. تعداد فهرست‌های جدید اخیراً با ۳۱ درصد افزایش نسبت به ماه مارچ امسال، زمانی که عرضه در پایین‌ترین سطح خود بود (به استثنای دوره قرنطینه همه‌گیر). افزایش یافته است، اما بخشی از افزایش عرضه به دلیل افزایش تعداد مالکان خانه است که املاک خود را به دلیل افزایش پرداخت وام مسکن و سایر مشکلات مالی فزاینده برای فروش قرار می دهند.

بازار خریدار بدون خریدار
با تغییر بازار از قلمرو فروشنده به حوزه تعادل خریدارتأثیر آن را در سراسر کشور مشاهده می کنیم، . تورنتو در حال حاضر زودتر از موعد مقرر وارد بازار خریدار شده است و ونکوور نیز همین روند را دنبال می کند. Prairies and Atlantic نزدیک به شرایط فروشنده هستند اما در حال ضعیف شدن هستند.

به عبارت دیگر، با پابرجا بودن مسائل مربوط به توان خرید، در حالی که شرایط برای خریداران مساعد است، خریداران کافی در بازار وجود ندارد که انتظار می رود شاهد افزایش تقاضا باشیم.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز