ماکرون در چین: طرح پیشنهادی پکن می‌تواند ابتکارعمل مناسبی برای برقراری صلح در اوکراین باشد

Submitted on پ., 04/06/2023 - 05:56

سفر مشترک سه روزه رئیس کمیسیون اروپا و رئیس جمهور فرانسه به پکن برای ارزیابی مجدد روابط دیپلماتیک و اقتصادی اتحادیه اروپا با چین، از دیروز آغاز شده است. قرار است جوزپ بورل نیز در روزهای آتی به پکن سفر کند.

دیدارهای رییس جمهور فرانسه با مقام‌های عالی‌رتبه چین از امروز آغاز شده و امانوئل ماکرون امروز صبح  مورد استقبال شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور پس از تبادل نظر پشت درهای بسته، در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد.

گروهی از وزیران و نمایندگان پارلمان فرانسه و همچنین بیش از ۶۰ نفر از روسای شرکت های بزرگ از جمله ایرباس، امانوئل ماکرون را در این سفر همراهی می کنند. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، امروز با رئیس جمهور چین دیداری سه جانبه نیز برگزار می کنند. انتظار می رود در این دیدار روابط تجاری میان اروپا و چین از جمله دسترسی به بازار و شیوه‌های رقابت عادلانه مورد تبادل نظر قرار گیرد. چین به عنوان صادرکننده بزرگ فناوری‌، برای ارائه و فروش محصولات خود، به بازار اروپا نیاز دارد.

امانوئل ماکرون، دیروز در نخستین روز از سفر خود، در نشست با جامعه فرانسویان پکن بر ضرورت گفت‌وگو با چین جهت مقابله با رویکردها و سیاست‌های روسیه تاکید کرده و گفت که می‌خواهد در دیدار خود با رهبر چین، در مورد ایجاد "مسیری مشترک" برای صلح در اوکراین گفتگو کند.

رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که پکن با طرح صلح برای جنگ اوکراین، "اراده و مسئولیت خود برای حل‌ این مساله را نشان داده" و افزود که طرح پیشنهادی چین "می‌تواند ابتکارعمل مناسبی برای برقراری صلح در اوکراین باشد".

اهمیت ویژه روابط چین و فرانسه، دو قدرت‌ بزرگ با نفوذ جهانی، اکنون در مواجهه با تغییرات پیچیده و عمیق در وضعیت بین المللی، برجسته تر شده است. پکن، ماه گذشته میلادی، طرحی برای ایجاد صلح در اوکراین و برقراری آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف ارائه داده بود.

این در حالی ست که شماری از مقامات غربی، هفته گذشته، مخالفت خود را با نقش چین جهت برقراری صلح در اوکراین به‌دلیل آن چه حمایت پکن از مسکو عنوان شده، ابراز کرده بودند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته طی نشستی در مادرید، گفت که "چین میان متجاوز و قربانی تفاوتی قائل نیست و سخنی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اوکراین مطرح نمی‌کند".

روابط اروپا با چین اخیرا به دلیل تحریم‌های تلافی‌جویانه و عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین توسط پکن، تیره شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز