کودتای نظامیان علیه دولت نیجر؛ رئیس جمهور از مردم خواست تا از «دموکراسی و آزادی» حفاظت کنند

Submitted on پ., 07/27/2023 - 05:44

رئیس جمهوری نیجر، محمد بازوم که هنوز به طور رسمی صحبتی از استعفای خود نکرده است، در اولین واکنش پس از کودتای نظامیان این کشور، صبح پنج شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) اعلام کرد که «دستاوردهایی که سخت به دست آمده، حفظ خواهند شد».

محمد بازوم در حال حاضر در کاخ ریاست جمهوری توسط فرمانده گارد ریاست جمهوری در حصر نگه داشته شده است. او در ادامه پیام خود نوشت که همه مردم نیجر که «دموکراسی و آزادی را دوست دارند برای حفاظت از این دستاوردها به میدان خواهند آمد».

Les acquis obtenus de haute lutte seront sauvegardés.Tous les nigériens épris de démocratie et de liberté y veilleront.#MB

حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه نیجر در گفتو با شبکه فرانس ۲۴ از نظامیان «سرکش» خواست تا «به صفوف بپیوندند».

اعلام کودتا و ایجاد «شورای ملی حفاظت از میهن» چهارشنبه شب و در جریان یک سخنرانی تلویزیونی رخ داد. دو چهره شاخص در میان ده شخصیت حاضر در تصاویر تلویزیونی وجود داشت؛ رئیس نیروهای ویژه، ژنرال بارمو باتور و معاون رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش، ژنرال تومبا. نمایندگانی از سایر واحدهای ارتش نیجر نیز حضور داشتند. بر پایه گزارش ار.اف.ای، نظامیان با این کار می‌خواستند نشان دهند که بالاخره با هم کنار آمدند. با این حال، یکی از غایبان اصلی در این تصاویر ژنرال عبدالرحمن چیانی، رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر بود.

او که مغز متفکر پشت کودتا بوده، احتمالا ریاست «شورای ملی حفاظت از میهن» را بر عهده می‌گیرد.  ژنرال عبدالرحمن چیانی پس از اینکه رئیس جمهور بازوم را در حصر خانگی قرار داد، تا قبل از رسانه‌ای کردن برکناری رئیس جمهوری، در همراه کردن سایر واحدهای ارتش برای کودتا با مشکل مواجه شده بود.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش «تغییر دولت که مغایر با قانون اساسی است را به شدت محکوم» کرد. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل همچنین افزود که آقای گوترش «عمیقا نگران» بازداشت رئیس جمهور محمد بازوم توسط اعضای گارد ریاست جمهوری هستند.

وزارت خارجه فرانسه نیز امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «فرانسه نگران حوادث در حال وقوع در نیجر است و با دقت تحولات اوضاع را دنبال می‌کند». پاریس همچنین «هرگونه تلاش برای رسیدن به قدرت با توسل به زور» را به شدت محکوم کرد.

این هفتمین کودتا در مرکز و غرب آفریقا از سال ۲۰۲۰ است. با انتخاب محمد بازوم در سال ۲۰۲۱، نیجر اولین گذار دموکراتیک خود را از زمان استقلال خود از فرانسه در سال ۱۹۶۰ تجربه کرده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز