کشورهای مسلمان سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کردند

Submitted on پ., 06/29/2023 - 11:34

ایران سوزاندن قرآن را "تحریک آمیز، نسنجیده و غیرقابل قبول" خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: "دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند". وی افزود: "از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را بطور جدی مورد توجه قرار دهد".

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن محکومیت تصمیم مقامات سوئدی برای اعطای مجوز "افراطی" به سوزاندن قرآن تاکید کرد که "این وقایع احساسات مسلمانان در سراسر جهان را شعله ور می کند و یک تحریک خطرناک برای آنها است".

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق، خواستار تظاهرات در مقابل سفارت سوئد در بغداد و برکناری سفیر این کشور شده و دولت سوئد را "دشمن اسلام" خواند.

عربستان سعودی که میزبان حدود ١,٨‬ میلیون زائر مسلمان برای مراسم حج بود که روز چهارشنبه به پایان رسید، سوزاندن قرآن را محکوم کرده و  تصریح کرد که "این اعمال نفرت انگیز و مکرر را نمی توان با هیچ توجیهی پذیرفت".

مصر، پرجمعیت ترین کشور جهان عرب، سوزاندن قرآن در همزمان با عید قربان را "اقدامی شرم آور" خواند که احساسات مسلمانان را برمی انگیزد.

اتحادیه عرب مستقر در قاهره هم این عمل را "حمله به هسته اصلی ایمان اسلامی" نامید.

انور قرقاش، مشاور ریاست جمهوری امارات متحده عربی، در توئیتی نوشت که غرب "باید متوجه شود که نظام ارزشی آن... نمی تواند بر جهان تحمیل شود".

کویت خواستار محاکمه عاملان این "اقدامات خصمانه" و "ممانعت از استفاده از اصل آزادی ها به عنوان ترفندی برای توجیه خصومت علیه اسلام یا هر دین مقدس شد".

سوزاندن قرآن توسط شش عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مراکش که سفیر خود را از استکهلم فراخوانده هم محکوم شد. پادشاه عربستان سعودی تصریح کرد که "این اقدام توهین آمیز و غیرمسئولانه جدید، احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را در این زمان مقدس زیارت مکه مکرمه و عید مبارک عید قربان نادیده می گیرد". 

مراکش هم اعلام کرد که "در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز مکرری که زیر نظر دولت سوئد انجام شد" کاردار سوئد در رباط را احضار کرده و سفیر خود را از این کشور فراخواند.

دولت سوریه این "اقدام ننگین" را که به گفته دمشق "توسط یک افراطی و با اجازه و رضایت دولت سوئد در یکی از مقدس ترین روزهای مسلمانان" انجام شده است محکوم کرد.

سازمان همکاری اسلامی خواستار "اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکراراین عمل" شده و جنبش حزب الله لبنان تحت حمایت ایران نیز مقامات سوئدی را به "همدستی در جنایت" متهم کرد.

وزارت امور خارجه فلسطین هم این اقدام را "حمله آشکار به حقوق بشر، ارزش های مدارا، پذیرش دیگران، دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان همه ادیان" خوانده و محکوم کرد.

سلوان مومیکا، ٣‬٧ ساله، که چند سال پیش به سوئد نقل مکان کرده است، روز گذشته، تحت حضور پررنگ نیروهای امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم قرآن را زیر پا گذاشته و به آتش کشید.

پلیس پایتخت سوئد که در راستای حمایت از آزادی بیان به او مجوز داده بود، اعلام کرده است که تحقیقاتی را در مورد این مرد به دلیل "تحریک" یک گروه اقلیت آغاز کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز