کرونا در یک کتاب سال ۱۹۸۱ پیش‌بینی شده بود | ووهان یا کرگی ؛ چین یا شوروی؟

Submitted on Mon, 02/24/2020 - 12:40

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از South China Morning Post، دین کونتز Dean Koontz در کتاب چشمان تاریکی The Eyes of Darkness از ویروسی نوشته است که ویژگی‌هایی مشابه ویروس کرونا یا کووید۱۹ دارد. او در این کتاب، از ویروسی نوشته است که در شهر ووهان چین، در آزمایشگاه ساخته شده است. آنچه توجه مردم را در هفته گذشته جلب کرده، تاریخ انتشار کتاب است. این کتاب در سال ۱۹۸۱ منتشر شده است. در این کتاب از ویروسی به نام ووهان-۴۰۰ به عنوان سلاحی آزمایشگاهی نام برده شده؛ ویروسی که در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ساخته شده است.

هر چند ظاهرا دین کونتز در نسخه اولیه کتاب، نام ویروس را کورگی-۴۰۰ و منشاء آن را آزمایشگاهی در شهر کورگی در روسیه ذکر کرده است. اما پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد کتاب ویرایش شده و در نسخه‌ای که سال ۱۹۸۹ منتشر شده، نام ویروس به ووهان-۴۰۰ تغییر پیدا کرده است. 

دین کوتز نویسنده امریکایی ژانر وحشت، در سال ۱۹۸۱ ظاهرا اپیدمی ویروسی را مانند آنچه امروز جهان گرفتار آن است، پیش‌بینی کرده و ظاهرا کتاب بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بهبود روابط امریکا و روسیه، بازنویسی شده است. البته او این کتاب را با نام مستعار لی نیکولز Leigh Nichols منتشر کرده است. 

این کتاب بعد از شیوع ویروس کرونا توجه مخاطبان را دوباره به خود جلب کرد. کونتز در این کتاب، از ویروس ساخته شده در آزمایشگاهی در ووهان چین، به عنوان یک سلاح بیولوژیک کامل نام برده است و آنچه او توصیف می‌کند، شباهت‌هایی با کووید ۱۹ دارد.

جنی اسمیت، بنیان‌گذار یک کتاب‌فروشی در هنگ‌کنگ و دانشجوی تاریخ روسیه و در حال کار روی تکنولوژی شوروی به عنوان تز دکتریش در دانشگاه ماساچوست است. او می‌گوید: «از سال ۱۹۸۶، روابط میان اتحاد جماهیر شوروی و امریکا رو به بهبودی بود. میخاییل گورباچف تمایل داشت که ارتباط شوروی با جهان بهتر شود. در سال ۱۹۸۸، شوروی دیگر دوست امریکا بود و نه دشمن آن. از آن‌جایی که دیگر روسیه نمی‌توانست در نابودی جهان متهم باشد، نیاز به یک هیولای دیگر بود. خیلی‌های دیگر امکانات ساخت سلاح بیولوژیک داشتند از جمله بریتانیا، ژاپن و فرانسه. اما آن‌ها دوستان خوب ما بودند. در این موقعیت چین بود که در تدارک برنامه‌هایی بود و از طرفی دیگر می‌توانست مظنون ما باشد.»  

به گفته اسمیت، تغییر کورگی-۴۰۰ به ووهان-۴۰۰ در کتاب، ظاهرا یک واکنش ادبی به تغییر روابط روسیه و امریکا و پایان جنگ سرد بوده است. وقتی جهان قرار است به خوب‌ها و بدها تقسیم شود و روسیه دیگر نمی‌تواند آن هیولای بد باشد، به مظنون جدیدی نیاز است. 

البته معلوم نیست که نویسنده این تغییر را در کتاب ایجاد کرده است یا ناشر. تاکنون ایمیل‌ها به کونتز و کارگزار ادبی او و ناشر کتاب بی‌پاسخ مانده است.

در عین حال، توجه مردم به بخش‌هایی از کتاب سیلویا براون جلب شده است. نویسنده امریکایی که در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفته و شایعاتی نسبت به قدرت پیشگویی او میان مخاطبان وجود دارد. او در کتاب پایان روزها End of Days نوشته است: «در حوالی سال ۲۰۲۰، یک بیماری در سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند. این بیماری به ریه‌ها و نای حمله می‌کند و در برابر همه درمان‌های شناخته شده مقاوم است.»  براون می‌نویسد: «این بیماری به همان سرعتی که آمده، می‌رود. ۱۰ سال بعد دوباره بازمی‌گردد و بعد به طور کامل ناپدید می‌شود.»

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز