کانال‌های خاکی مزارع باعث اتلاف آب می‌شود

Submitted on ی., 10/10/2021 - 01:31

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با میزان خسارات وارده به محصولات زراعی و باغی طارم در فصل زراعی گذشته، اظهار کرد: بیشتر خساراتی که طی چند ماه گذشته به دلیل خشکسالی بر محصولات کشت شده در این شهرستان وارد شده، خسارت کیفی بوده‌ است. به محصولات زراعی و باغی کشاورزان که منبع تامین آب محصولات آن‌ها، آب رودخانه‌های فصلی بوده نیز خسارت بیشتری وارد شده‌ است.

وی با بیان اینکه میزان خسارت وارده بر کشاورزانی که با داشتن مجوز و ابزارهای لازمه از خود رودخانه قزل‌اوزن برای آبیاری استفاده کنند، کم‌تر بوده‌ است، افزود: آزادسازی آب از سد آیدوغموش نیز کمک زیادی به تامین آب برای محصولات کشاورزی کرد و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد خسارات زیادی را در حوزه کشاورزی بر باغات زیتون، انار، محصولات زراعی و محصولات جالیزی در شهرستان داشتیم.

این مسئول با بیان اینکه برای مقابله با کم‌آبی باید برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم، تصریح کرد: جلوگیری از خسارات بحث کم‌آبی، مدیریت آب و خاک را می‌طلبد و ما باید برای مدیریت آب در حوزه کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی برای ذخیرسازی آب، لوله‌گذاری، آبیاری‌های تحت فشار و ... داشته‌ باشیم و این موضوع را پی‌گیری کنیم.

اکبری ادامه داد: در خصوص ذخیره‌سازی آب نیز چند سد وجود دارد که به‌ عنوان حق‌آبه طارم نیز تعریف شده است. مانند سد شهریار که اگر به بهره‌برداری برسد نقش حیاتی را در کاهش خسارت، تامین آب و مدیریت آب این شهرستان داشته و با احداث آن می‌توانیم فصل تنش آبی را پشت‌ سر بگذاریم و این موضوع باید از طریق مسئولان استانی و نمایندگان مجلس پی‌گیری شود.

معاون فنی جهادکشاورزی طارم با اشاره به اینکه اقتصاد این منطقه وابسته به کشاورزی است، عنوان کرد: زندگی بیش از ۹۵ درصد افراد در طارم به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به حوزه کشاورزی است و اعتباراتی که در حوزه آب و خاک به شهرستان اختصاص می‌یابد، کم است و باید اعتبار ویژه‌ای در این حوزه برای پوشش انهار و لوله‌گذاری به طارم اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: آب تعدادی از روستاها در این منطقه از طریق رودخانه‌ها تامین می‌شود که با کانال‌کشی‌های خاکی از آب آن، برای آبیاری محصولات استفاده می‌کنند و این نوع کانال‌ها باعث اتلاف آب نیز می‌شود که با پوشش انهار، لوله‌گذاری و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار میزان کارآیی آب را در این مزارع و باغات افزایش داد که یک نگاه ویژه و تخصیص اعتبار را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز