جت جنگنده روسیه، پهپاد آمریکایی را در آسمان سوریه هدف گرفت

Submitted on س., 07/25/2023 - 12:34

ارتش ایالات متحده، امروز، سه شنبه بیست و پنجم ژوییه، اعلام کرد که یک جت جنگنده روسی، دو روز پیش، با پرواز در فاصله چند متری یک پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» آمریکایی در آسمان سوریه، به این هواپیمای بدون سرنشین حمله کرده و با شلیک شراره های آتش، به آن آسیب رسانده است.

الکس گرینکویچ، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا، امروز در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت:

«یکی از شراره های شلیک شده از جنگنده روسی به پهپاد ایالات متحده اصابت و به ملخ آن آسیب جدی وارد کرد. ما از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که فورا به این رفتار بی‌ملاحظه، بی‌دلیل و غیرحرفه‌ای پایان دهند.»

حادثه یکشنبه، آخرین مورد از سلسله برخوردهای جنگنده های روسی با هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه است.

اقدام دو روز پیش روسیه در تلاش برای سقوط پهپاد آمریکایی، تنها یک هفته پس از آن انجام شد که یک جنگنده مسکو در منطقه، هفدهم ژوییه، به صورت خطرناکی نزدیک به یک هواپیمای جاسوسی حامل خدمه ایالات متحده پرواز کرده و به گفته مقامات آمریکایی، جان سرنشینان آن را به خطر انداخت.

هواپیماهای روسیه معمولا پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را هدف قرار می‌دهند. با این حال، در مورد هفدهم ژوییه، جت روسی به هواپیمای تجسسی آمریکا که حامل چهار نفر بود نزدیک شده و آن را مجبور کرد که از مسیر هوایی پرتلاطم عبور کند.

مقامات آمریکایی، این اقدام مسکو را تشدید قابل توجهی در رشته درگیری های مداوم بین هواپیماهای آمریکایی و روسی که می‌تواند منجر به تصادف یا تلفات جانی شود دانسته و اعلام کردند که این اقدام روسیه، توانایی خدمه را برای اداره ایمن هواپیمایشان مختل کرده است.

آمریکا می‌گوید در هفته‌های اخیر، جت‌های جنگنده روسی بارها پهپادهای ایالات متحده را که در حال انجام مأموریت‌ ضد داعش در غرب سوریه هستند، مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

این در حالی ست که ارتش آمریکا و روسیه در طول این برخوردها به طور مکرر از طریق تلفن، بدون تعارض با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به اقدامات طرف مقابل اعتراض می‌کنند.

در حال حاضر حدود ٩‬٠٠ نیروی آمریکایی در سوریه حضور دارند و برخی دیگر به طور موقت برای انجام ماموریت هایی که شبه نظامیان داعش را هدف قرار می‌دهد در این کشور حضور می‌یابند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز