جو بایدن پس از تأخیری طولانی از بنیامین نتانیاهو برای سفر رسمی به آمریکا دعوت کرد

Submitted on س., 07/18/2023 - 08:15

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کردند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، از وی برای یک سفر رسمی به ایالات متحده در سال جاری دعوت کرده است.

دعوت جو بایدن از بنیامین نتانیاهو یک روز پیش از سفر اسحاق هرتزوگ رئیس جمهوری اسرائیل به واشینگتن، صورت گرفته است. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از هرتزوگ برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، دعوت کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این جو بایدن به دلیل نگرانی‌ها از طرح اصلاحات قضایی که دولت نتانیاهو دنبال می‌کند و نیز گسترش شهرک‌سازی‌ توسط اسرائیل در کرانۀ باختری اشغالی، از دعوت نمودن وی برای سفر رسمی به ایالات متحدۀ آمریکا خودداری کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد آمریکا نوشته است که جو بایدن و بنیامین نتانیاهو برای دیدار رسمی در اواخر سال جاری در آمریکا توافق کرده‌اند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو از دسامبر سال ٢٠٢٢ که دوباره در سمت نخست وزیر اسرائیل قرار گرفت و به قدرت بازگشت، به کاخ سفید دعوت نشده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بحبوحۀ تشدید خشونت‌ها در کرانۀ باختری، اقدامات دولت اسرائیل مبنی بر اجازه دادن به شهرک‌نشین‌ها برای برپایی ایست‌های بازرسی و نیز اظهارات تحریک‌آمیز یکی از اعضای کابینۀ نتانیاهو، انتقاد مقامات آمریکایی از جمله لوید آستین وزیر دفاع این کشور را در جریان سفر به اسرائیل در ماه مارس، برانگیخت.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «جو بایدن همچنان نگران اصلاحات قضایی در اسرائیل و نیز برخی رفتارها و اقدامات افراط‌گرایانه از سوی برخی از اعضای کابینۀ نتانیاهو است». وی افزود: «این نگرانی‌ها به قوت خود باقی است».

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین تصریح کرد که جو بایدن و بنیامین نتانیاهو دربارۀ تلاش‌ها برای مقابله با برنامۀ هسته‌ای ایران نیز گفتگو کرده‌اند.

جان کربی در ادامه افزود که جو بایدن در گفتگوی تلفنی خود با نخست وزیر اسرائیل، بر لزوم پیگیری راه‌حل دو کشوری برای پایان دادن به مناقشۀ بلندمدت با فلسطینی‌ها و تقویت امنیت در کرانۀ باختری تأکید کرده است.

دولت اسرائیل نیز طی بیانیه‌ای با اشاره به تماس تلفنی اخیر جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داده است که برای «یک اجماع عمومی گسترده» در خصوص طرح اصلاحات قضایی در این کشور تلاش خواهد کرد.

لایحۀ اصلاحات قضایی در اسرائیل، ماه ها است که اعتراضات ضددولتی گسترده‌ای را در این کشور برانگیخته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز