گروه‌های طرفدار ایران در عراق، نیروهای آمریکایی و ترک را هدف گرفته‌اند

Submitted on پ., 04/15/2021 - 13:17

روز چهارشنبه ۲۵ فروردین/۱۴ آوریل، یک "پهپاد انتحاری" حامل تی‌ان‌تی بر روی مرکز نیروهای ائتلاف، مستقر در فرودگاه اربیل، سقوط کرد. به نوشتۀ ایرنا، انفجار باعث آتش‌سوزی گسترده، توقف تمامی پروازهای فرودگاه و بستن خیابان های منتهی به کنسولگری آمریکا شد. پنجاه کیلومتر دورتر، در منطقۀ بعشیقه در شمال عراق، اردوگاه محل استقرار نیروهای ارتش ترکیه  هدف حملات موشکی قرار گرفت  و به مرگ یک سرباز ترک منجر شد.

برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق و دولت اقلیم کردستان این حملات را محکوم کردند. مقامات کرد گفتند که باید این حملات را جدی گرفت و همکاری با نیروهای ائتلاف بین‌المللی را برای مقابله با گروه‌‌های مهاجم افزایش داد.

علاوه بر حمله به فرودگاه اربیل، شبکۀ خبری "الجزیره" گفته است که گروهی موسوم به "سرایا اولیاء الدم" به یک مرکز عملیات موساد در اربیل نیز حمله کرده. خبرگزاری ایرنا می‌نویسد: "بر اساس برخی شنیده ها حداقل ۱۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند".  اما دولت اقلیم کردستان عراق با تکذیب این خبر، تأکید کرد که سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) در این منطقه پایگاه ندارد.

ایرنا همچنین خبر می‌دهد که "یک کاروان پشتیبانی نظامی ارتش ایالات متحده که وظیفه حمل تجهیزات جنگی را برعهده دارد، مورد هدف گروه‌های ضداشغالگری عراق قرار گرفت". این خبر نیز هنوز از سوی آمریکایی‌ها تأیید نشده.

به گفتۀ احسان شمری، کارشناس عراقی، "حملۀ قبلی به اربیل نوعی اخطار تعبیر شده بود و کسی فکر نمی‌کرد که دوباره تکرار شود. اما حملۀ جدید از رویارویی علنی خبر می‌دهد".

درست دو ماه قبل، حملۀ راکتی به اربیل باعث مرگ یک پیمانکار غیرنظامی خارجی و یک شهروند عراقی شد. در آن زمان، گروه‌های ناشناخته در کانال‌های تلگرامی طرفدار ایران به رجزخوانی پرداخته بودند. گفته می‌شود که این گروه‌ها که هر بار با اسامی جدید اعلام موجودیت می‌کنند، همگی به طیف تحت نفوذ جمهوری اسلامی تعلق دارند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: "غیرممکن است که بتوان مسئول حملات را دقیقاً شناسایی کرد، اما اخیراً یکی از فرماندهان حشد شعبی صریحاً نیروهای ترک را تهدید کرده بود". ترکیه طی  ۲۵ سال اخیر، ده‌ها پایگاه در خاک کردستان عراق مستقر کرده، بدون اینکه دولت مرکزی عراق و یا کردها بتوانند مخالفتی بکنند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: اگرچه این نخستین بار است که یک پهپاد انتحاری متعلق به گروه‌های طرفدار ایران در خاک عراق عمل می‌کند، اما به گفتۀ یک نظامی عالیرتبۀ آمریکایی، این کار قبلاً سوابقی داشته، چنان که در یمن نیز پهپادهای ساخت ایران استفاده شده است". این نظامی آمریکایی می‌گوید که گروه‌های یادشده در عراق پهپادهای بزرگ ۴٫۵ متری در اختیار دارند که در ایران ساخته شده و قبلاً توسط حوثی‌ها در حمله به عربستان کاربرد داشته است. به گفتۀ وی "در ماه ژانویۀ گذشته، پهپادهای حامل مواد منفجره بر فراز کاخ سلطنتی در ریاض خنثی شدند. این پهپادها از جنوب عراق حرکت کرده بودند".

همین نظامی آمریکایی توضیح می‌دهد که پهپادهای ایرانی در صورت مجهز بودن به مخزن اضافی سوخت، می‌توانند تا ۱۵٠٠ کیلومتر را طی کنند و به مقصد برنامه‌ریزی‌شده برسند. برای اجتناب از میدان دید رادارها، این پهپادها گاه از روی کشتی، در بندر بصره پرواز داده می‌شوند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز