جمهوری اسلامی به اینستاگرام برای معرفی «نماینده مستقر در ایران» ده روز مهلت داد

Submitted on پ., 12/08/2022 - 06:18

به گزارش ایسنا، مرکز ملی فضای مجازی جمهوری‌اسلامی با ارسال نامه‌ای رسمی از طریق دفتر حافظ منافع این کشور در واشنگتن، نسبت به عملکرد پلتفرمهای شرکت متا اعتراض کرده و اینستاگرام را متهم به «بسترسازی برای توسعه اغتشاشات اخیر» و «عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا» کرده است. 

متا، شرکت مادر برخی شبکه‌های اجتماعی، از جمله اینستاگرام و فیس بوک میباشد.

جمهوری‌اسلامی در این نامه، پلتفرم‌های شرکت متا را به «انتشار سازمان‌یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه و زمینه‌سازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی، تبعیض نژادی و قومی، تجزیه‌طلبی و زمینه سازی برای جرائم سازمان یافته از جمله نقل و انتقال و معامله سلاح جنگی و موادمخدر» متهم می کند.

مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه فرصت داده تا با انجام اقدامات لازم از جمله «معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران» امکان «فعالیت پایدار» سکوهای مذکور را فراهم کند.

جمهوری اسلامی، از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، که نزدیک ۳ ماه از آن‌ می‌گذرد، محدودیتهای گسترده‌ای بر فضای مجازی اعمال کرده و با قطع یا اختلال گسترده در اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های  اجتماعی از جمله اینستاگرام، سعی در مهار و کنترل اوضاع داشته است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، یازدهم آذرماه در خصوص فیلترینگ گفته بود: «بنده امروز هم پای مسأله فیلتر کردن‌ها ایستادم و خیلی فحش خورده ام؛ ما امروز یک وی پی ان را می‌بندیم، بلافاصله با روش دیگر آن هم از خارج از کشور در اختیار قرار می‌گیرد. یا بایستی کلاً فضای مجازی را ببندیم که نه مورد تأیید مسؤولین عالی نظام هست، نه امروز امکانش هست.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز