هیدربار در واکنش به رفع محدودیت کار زنان: وعده‌های طالبان «هیچ ارزشی» ندارد

Submitted on Mon, 05/29/2023 - 08:16

اخیرا جان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ در دیدار با مقام‌های طالبان گفته بود که طالبان به او وعده داده‌‌ و توافق کرده‌اند تا امکانیت ازسرگیری کار زنان با نهادهای امدادرسان در ولایت قندهار را بررسی کنند.

به گفته دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، درصورت نهایی شدن این مساله، زنان در ولایت قندهار اجازه خواهند یافت تا کار با شورای پناهندگان نروژ را ازسر گیرند. 

حالا هیدربار، معاون بخش امور زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به این وعده طالبان به دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، می‌گوید که وعده‌های طالبان، دیگر «ارزشی» ندارد، زیر به باور او، هیچ پیشرفتی تاکنون پس از وعده‌های داده شده طالبان دیده نشده است.

هیدربار در این مورد در برگه توئیتر خود نوشته که «بسیار امیدوارم تا طالبان این کار را دنبال کنند. اما آنان (طالبان) بیش از یک‌ونیم سال است که وعده می‌دهند تا دختران را اجازه دهند به مکاتب بازگردند، بدون هیچ نشانه‌ای از پیشرف-و حتی همراه با سرکوب بیشتر.»

طالبان در شروع سال جاری میلادی و در ادامه وضع سیاست‌های سخت‌گیرانه برضد زنان، محدودیت کار زنان را گسترش دادند و تمامی زنان افغانستان را از کار با نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل نیز منع کردند.

در نزدیک به دو سالی که از حاکمیت طالبان می‌گذرد، زنان و دختران افغانستان از حق تحصیل، کار، سفر بدون محرم و گشت‌وگذار در پارک‌ها منع شده‌اند.

خیلی‌ها ازجمله نهادهای حقوق بشری جهانی، سیاست‌های وضع شده طالبان بر زنان و دختران افغانستان را «آپارتاید جنسیتی» خوانده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز