حملات هوایی روسیه به کی‌یف و مناطق دیگر اوکراین؛ نروژ ۲۴ میلیون دلار برای تأمین امنیت هسته‌ای اوکراین اختصاص می‌دهد

Submitted on س., 06/20/2023 - 08:03

مقامات نظامی اوکراین، روز سه‌شنبه ۲٠ ژوئن (٣۰ خرداد) اعلام کردند که روسیه در شبانه‌روز گذشته، کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین از جمله لویو و زاپوریژیا را هدف حملات هوایی گسترده قرار داده است.

بنا به گفتۀ ادارۀ نظامی کی‌یف، روسیه با پهپادهای انفجاری به مدت سه ساعت از جهات مختلف، پایتخت اوکراین را مورد حمله قرار داده است.

ماکسیم کوزیتسکی رئیس اداره نظامی شهر لویو واقع در غرب اوکراین نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «در جریان حملات هوایی اخیر روسیه، یک زیرساخت حیاتی در لویو مورد اصابت پهپادهای انتحاری قرار گرفته است».

همزمان رئیس اداره نظامی زاپوریژیا واقع در جنوب اوکراین، اعلام کرد که «روسیه اهدافی غیرنظامی را در این شهر و اطراف آن، مورد حملات گستردۀ خود قرار داده است».

بنا به گفتۀ ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، در جریان حملات شبانۀ اخیر روسیه، هفت موشک «اِس-۳٠٠» به سمت زاپوریژیا و حومۀ آن شلیک شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور، ٢۸ پهپاد از ٣۰ پهپاد پرتاب شده توسط روسیه بر فراز اوکراین را رهگیری و منهدم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدای انفجار حوالی ساعت یک بامداد سه‌شنبه در منطقۀ زاپوریژیا شنیده شده است؛ در کی‌یف و شهرهای مرکزی، جنوبی و شرقی اوکراین نیز آژیرهای هشدار حمله هوایی از اوایل نیمه‌شب فعال شده و مقامات نظامی اوکراین همچنان نسبت به حملات موشکی و پهپادی روسیه هشدار می‌دهند.

بودجۀ ۲۴ میلیون دلاری نروژ برای تأمین امنیت هسته‌ای اوکراین

در پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به وقوع فاجعۀ هسته‌ای در نیروگاه اتمی زاپوریژیا پس از تخریب سد کاخوفکا، دولت نروژ شامگاه دوشنبه ۱۹ ژوئن اعلام کرد که ٢۵۰ میلیون کرون (معادل ۲۱٫۵ میلیون یورو) را برای تأمین امنیت هسته‌ای اوکراین اختصاص خواهد داد.

وزارت امور خارجۀ نروژ طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنگ غیرقانونی که توسط روسیه آغاز شده است، تهدیدی جدی برای امنیت هسته‌ای اوکراین محسوب می‌شود».

در ادامۀ بیانیۀ وزارت امور خارجۀ نروژ آمده است: «وقوع حادثۀ هسته‌ای در اوکراین، نه تنها برای این کشور بلکه فراتر از مرزهای اوکراین نیز عواقبی خواهد داشت».

دولت نروژ اعلام کرده است که ۱۰۰میلیون کرون از این بودجه را در حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به منظور حصول اطمینان از تداوم حضور کارشناسان آژانس در چندین سایت هسته‌ای اوکراین از جمله چرنوبیل و زاپوریژیا اختصاص خواهد داد و ۱۵۰ میلیون کرون از این بودجه نیز صرف تقویت ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین خواهد شد.

اختصاص بودجۀ ۲۴ میلیون دلاری (٢۵۰ میلیون کرون) نروژ برای تأمین امنیت هسته‌ای اوکراین، در چهارچوب «برنامۀ نانسن» صورت گرفته که ارائۀ ۷۵ میلیارد کرون کمک نظامی و غیرنظامی از سوی دولت اسلو به اوکراین را در بازۀ زمانی ۲٠۲۳ تا ۲۰۲۷ در نظر گرفته است..

تخصیص بودجۀ ۲۴ میلیون دلاری نروژ برای تأمین امنیت هسته‌ای اوکراین در میانۀ نگرانی‌ها از بروز فاجعۀ هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا به دلیل تخریب سد کاخوفکا، صورت گرفته است.

رافائل گروسی رئیس آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در جریان بازدید از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین، نسبت به وضعیت این نیروگاه ابراز نگرانی کرد.

 نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که در کرانه رودخانه دنیپر واقع شده، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است که کنترل آن اوایل مارس ۲۰۲۲ به دست روسیه افتاد و از آن به بعد، همواره هدف حملات مسکو بوده و نگرانی‌های بین‌المللی درباره وقوع فاجعه هسته‌ای را تشدید کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز