گسترش روابط اوکراین با عربستان سعوی؛ ریاض ۴۰۰ میلیون دلار به کی‌یف کمک می‌کند

Submitted on Mon, 02/27/2023 - 10:58

در حالیکه سه روز از نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در سفری غیرمنتظره به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، آندری یرماک رئیس دفتر وی و دیمیتری کولبا وزیر خارجۀ اوکراین، دیدار کرد.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور است؛ همچنین فیصل بن رحمان بالاترین مقام سعودی است که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ریاض و کی‌یف در ۳۰ سال گذشته، به اوکراین سفر کرده است.

سفر وزیر خارجۀ عربستان سعودی به اوکراین پس از آن انجام شد که آمریکا دولت ریاض را متهم کرد که با سیاست نفتی خود طی یک سالی که از جنگ اوکراین می گذرد، از روسیه حمایت کرده است.

فیصل بن فرحان در جریان سفر خود به کی‌یف، در راستای ابراز حمایت عربستان از اوکراین، توافقنامه‌ای را برای ارائۀ کمک‌های بشردوستانه و مشتقات نفتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار با مقامات اوکراینی امضا کرد.

وزیر خارجۀ عربستان سعودی تصریح کرد: «این توافقنامه شامل یک برنامه همکاری مشترک جهت ارائه بستۀ حمایتی بشردوستانه از سوی دولت ریاض به کی‌یف به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و نیز تامین مالی مشتقات نفتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک بلاعوض از طریق صندوق توسعه عربستان سعودی به اوکراین است».

 

آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، پس از دیدار با وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفت: «این دیدار و گفتگو برای ما بسیار مهم است و آن را به مثابۀ نشانۀ بارز حمایت از دولت کی‌یف در یک سالگی تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، قلمداد می‌کنیم».

آندری یرماک به اشاره به اینکه در مورد احترام به قوانین حقوق بین‌الملل با وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفتگو کرده است، تأکید کرد: «موضع ریاض و کی‌یف در این زمینه واحد است».

وی همچنین از فیصل بن رحمان به خاطر رأی مثبت عربستان سعودی به قطعنامۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت نخستین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، قدردانی کرد. عربستان سعودی یکی از ۱۴۱ کشوری بود که هفتۀ گذشته به این قطعنامه رأی مثبت داد.

آندری یرماک اظهار داشت که اوکراین امیدوار است عربستان سعودی حداقل از برخی موارد از طرح صلحی که ولودیمیر زلنسکی در ماه نوامبر ارائه کرده بود، حمایت کند.

مقامات دو کشور در جریان این دیدار همچنین دربارۀ کمک قبلی عربستان سعودی برای مبادلۀ زندانیان میان اوکراین و روسیه و نیز گسترش روابط دوجانبه بین ریاض و کی‌یف گفتگو کردند.

در همین حال، مقامات آمریکا از جمله آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از سفر وزیر خارجۀ عربستان سعودی به اوکراین و اقدام دولت ریاض مبنی بر ارائۀ بستۀ حمایتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین، استقبال کرده و آن را «گامی مهم» قلمداد کرده اند.

 

We welcome the visit today by Saudi Arabia’s Foreign Minister and a senior Saudi delegation to Kyiv, as well as the agreements reached to provide more than $400M in energy and other essential supplies, with deliveries starting next week. Important step. https://t.co/TihCHxke7X

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز