گرمایش زمین؛ رئیس کاپ ۲۸ خواستار «سه برابر شدن» ظرفیت تولید انرژی‌های پاک تا سال ٢٠۳٠ شد

Submitted on س., 05/02/2023 - 12:23

سلطان احمد الجابر، رئیس بیست و هشتمین نشست آب و هوایی زیر نظر سازمان ملل متحد، درخواست بلندپروازانه از رهبران جهان برای افزایش سه برابری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهان تا سال ٢٠۳٠، را پیش از برگزاری نشست نمایندگان بیش از ۴٠ کشور جهان در برلین اعلام کرد. قرار است در این نشست موضوعات مورد بحث در نشست کاپ ٢۸ در امارات متحده عربی مورد بررسی قرار گیرد.

همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر این موضوع که برای مقابله با تغییرات اقلیمی از«همین الان باید اقدام کنیم»، گفت: ما برای مدتی طولانی از این موضوع (تغییرات اقلیمی) غافل مانده بودیم؛ چاره‌ای جز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای ما باقی نمانده است.

سلطان احمد الجابر، وزیر کشور امارات متحده عربی و مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی، با بیان اینکه علاوه بر افزایش سه برابری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ٢٠۳٠ باید برای گام بلندپروازانه بعدی، در راستای افزایش دو برابری آن تا سال ٢٠۴٠ تلاش کنیم، تصریح کرد: «هیچ انتخاب دیگری» جز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باقی نمانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز، ضمن حمایت از این هدف، در تازه‌ترین گزارش خود تخمین زده است که افزایش ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا سال ٢٠۳٠ در مقایسه با سطوح سال ٢٠٢٢ به میزان سه برابر افزایش یابد.

در بیانیه نهایی بیست و هفتمین نشست آب و هوایی زیر نظر سازمان ملل متحد، کاپ ٢۷ که در نوامبر گذشته در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، نسبت به «توسعه سریع تولید انرژی پاک» و «حذف تدریجی یارانه‌ها برای سوخت‌های فسیلی ناکارآمد» تاکید شده است.

سلطان احمد الجابر، رئیس اماراتی کاپ ٢۸، بدون اشاره به «خروج کامل از سوخت‌های فسیلی»، بر لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق استفاده از فناوری‌های جذب کربن تاکید کرد.

شماری از نهادهای غیردولتی محیط‌زیستی، حضور مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی در مقام ریاست مهمترین نشست مقابله با گرمایش زمین را مورد انتقاد قرار داده‌‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز