کرونا؛ شورش در زندان‌های ایتالیا هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه

Submitted on Mon, 03/09/2020 - 12:08

مقام‌های ایتالیایی از شورش در ۲۷ زندان این کشور علیه محدودیت‌های اعمال‌شده برای مقابله با شیوع کرونا در زندان‌ها خبر داده‌اند.

بنا برگزارش‌ها اعتراض‌ها از زندان شهر مودنا در شمال ایتالیا و بعد از آن آغاز شد که به زندانیان گفتند ملاقات‌هایشان لغو شده است.

رسانه‌های ایتالیایی از مرگ شش نفر در زندان‌ها خبر داده‌اند، هر چند که گفته می‌شود بعضی از این موارد به مصرف مواد مخدر مربوط بوده است.

در زندان شهر فوجا در جنوب ایتالیا هم ده‌ها زندانی فرار کرده‌اند که به گفته پلیس بعضی از آنها دوباره دستگیر شده‌اند.

در زندان سن ویتو در شهر میلان زندانیان شش بخش زندان را به آتش کشیدند و بعضی از آنها خود را به پشت بام ساختمان رساندند.

جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا گفته این کشور "تیره‌ترین زمان" را می‌گذراند و از مردم خواسته برای غلبه بر شیوع کرونا از مقررات تعیین‌شده پیروی کنند.

در ایتالیا که اکنون بزرگترین محل شیوع کرونا در اروپاست، شمار مبتلایان در روز یکشنبه با ۲۵ درصد افزایش به ۷۳۷۵ نفر رسید و شمار کشته‌ها با ۱۳۳ مورد تازه به ۳۶۶ رسید.

دولت ایتالیا روز گذشته تدابیر جدید و محدودیت‌های شدیدی را برای مهار گسترش ویروس کرونا در نظر گرفت؛ از جمله قرنطینه‌ اجباری در لومباردی در شمال ایتالیا و ۱۴ استان دیگر. این به این معنی است که ۱۶ میلیون نفر ساکن این مناطق برای خروج باید مجوز ویژه بگیرند.

مدرسه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، موزه‌ها، کلوپ‌های شبانه و دیگر اماکن عمومی هم در تمام ایتالیا تعطیل شده است. این تدابیر تا سوم آوریل (۲۶ روز دیگر) برقرار خواهد بود.

گفته می‌شود محدودیت‌هایی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در ایتالیا اعمال شده از زمان جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.

هم‌زمان دولت بریتانیا بعد از برگزاری جلسه اضطراری کبرا با موضوع شیوع کرونا اعلام کرد که همچنان وضعیت را در مرحله "مهار" حفظ می‌کند و وارد مرحله "تاخیر" نمی‌شود.

در مرحله تاخیر مدارس و مراسم پرجمعیت تعطیل می‌شود اما شرکت‌کنندگان در جلسه کبرا با ریاست بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کردند که هنوز نیازی به اعلام مرحله تاخیر در مقابله با شیوع ویروس کرونا نیست.

با وجود این دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که دولت پذیرفته است که ویروس "به شکل قابل توجهی گسترش پیدا می‌کند."

روز گذشته شمار مبتلایان در بریتانیا از ۲۰۹ نفر به ۲۷۸ نفر افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان افزایش از زمان شیوع در بریتانیا بوده است. سومین بیمار هم بر اثر ابتلا به این ویروس در بریتانیا جان خود را از دست داد.

دولت بریتانیا برنامه‌ای چهار مرحله‌ای برای کنترل شیوع ویروس کرونا دارد و در حال حاضر در مرحله اول یعنی "مهار" قرار دارد. مرحله بعد مرحله "تاخیر" است که در آن تدابیری برای "فاصله‌گیری اجتماعی" اعمال می‌شود که شامل ممنوعیت گردهمایی‌های بزرگ مانند مسابقات فوتبال، بسته شدن مدارس و تشویق به دورکاری است.

در بریتانیا بعضی از فروشگا‌ه‌ها به دلیل خرید بیش از اندازه مشتریان با کمبود بعضی از کالاها مواجه شده‌اند. تسکو، بزرگترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای در بریتانیا، خرید بعضی اقلام از جمله پاستا، قوطی شیر،‌ کنسروهای سبزیجات و ژل‌های ضدعفونی دست را به چهار بسته برای هر نفر محدود کرده است.

در آلمان هم شمار مبتلایان رو به افزایش است و به ۱۱۱۲ نفر رسیده است.

در رومانی که ده‌ها نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند مسابقات فوتبال بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

در آمریکا هم شمار مبتلایان به ۵۰۰ نفر رسیده است.

تعداد موارد تاییدشده ابتلا به ویروس کرونا در چین در روز دوشنبه ۹ مارس (۱۹ اسفند) به ۴۰ مورد رسید که پایین‌ترین میزان از زمان آغاز شیوع این ویروس در چین است. ‌

به گزارش شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، در شهر ووهان، محل آغاز شیوع ویروس کرونا، ۱۱ بیمارستان از ۱۶ بیمارستانی که به طور موقت در استادیوم‌ها یا مدرسه‌ها برای درمان و قرنطینه مبتلایان برپا شده بود، بسته شده است.

در کره جنوبی هم روز دوشنبه ۶۹ مورد تازه ابتلا ثبت شده است که کمترین میزان در دو هفته گذشته است.

در تحولی دیگر، ژاپن کنترل سختگیرانه تری بر مسافران ورودی از چین و کره جنوبی اعمال کرده است. این اقدامات که در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام شده، شامل لغو سه میلیون ویزای این کشور می شود و همه کسانی که وارد ژاپن می شوند، باید دو هفته را در قرنطینه بگذرانند. کره جنوبی هم محدودیت های مشابهی را برای مسافران از مبدأ ژاپن اعمال کرده است.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز