گفتگو با کارگردانان مشترک تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش اصلی جشنواره کن

Submitted on چ., 05/24/2023 - 13:58

علی عسگری، کارگردان مشترک آیه‌های زمینی، در سخنانی پیش از آغاز نمایش فیلمv با اشاره به اینکه افرادی که با این فیلم همکاری کرده اند ریسک بزرگی را پذیرفته اند، از تمامی دست اندرکاران فیلم قدردانی کرد.

علیرضا خاتمی، دیگر کارگردان مشترک "آیه‌های زمینی" نیز با اشاره به اینکه "اکنون تاریخ ایران به دو دوره پیش و پس از بیست و دوم سپتامبر (تاریخ کشته شدن مهسا امینی) تقسیم می‌شود" گفت : "ما به نوعی جدید از سینما احتیاج داشتیم که گوشی باشد برای شنیدن پچ پچ های روزانه مردم...اکنون بیش از هر وقت دیگر به گفتگو و دیالوگ احتیاج داریم و این فیلم تلاشی ست در جهت پیشبرد این دیالوگ".

"آیه‌های زمینی" فیلمی متعارف و داستان محور نیست. این فیلم در قالب ١١پلان، جنبه هایی از زندگی روزمره ٩‬ ایرانی را روایت می‌کند. هر یک از شخصیت‌ها قهرمان یک قسمت حدوداً هفت دقیقه‌ای هستند که در یک سکانس ثابت در حین گفتگو با یک ناشناس فیلمبرداری شده است.

مصاحبه شغلی، مراجعه به کلانتری، دریافت گواهینامه و ... همه در یک چیز مشترک هستند: پوچی ناشی از سلب آزادی در ایران را نشان می‌دهند. پدری که نمی‌تواند اسم فرزندش را آنطور که می‌خواهد انتخاب کند، زنی که متهم به بی حجابی است، فیلم‌سازی که توسط دولت سانسور شده است و ... . این سکانس نشان می دهد که یک ایرانی در طول زندگی خود از آزادی محروم است و هرگز نمی تواند آنگونه که می‌خواهد  زندگی کند.

"نوعی نگاه" بخشی از جشنواره بین‌المللی فیلم کن است که به منظور تشویق و حمایت از فیلم‌سازان ملیت‌های مختلف ایجاد شد. در این بخش که به موازات رقابت برای نخل طلایی برگزار می‌شود فیلم هایی با سبک های غیرمعمول و داستان های غیر سنتی که به دنبال شناخته شدن در سطح بین المللی هستند را ارائه می‌کند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز