فرمانده نیروی دریایی سپاه: ساخت ناو هواپیمابر از مهم‌ترین برنامه‌های فعلی ایران است

Submitted on جمعه, 05/05/2023 - 05:29

به گزارش فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عصر دیروز، پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت، در نمایشگاه دستاوردهای این نیرو در بندرعباس، یکی از مهم‌ترین برنامه های فعلی ایران را ساخت یک ناو هواپیمابر دانسته و اعلام کرد که "در آینده نزدیک" از ناو هواپیمابری رونمایی خواهد شد که "در دنیا مدل مشابهی برای آن وجود ندارد".

علیرضا تنگسیری ضمن اشاره به اینکه نیروی دریایی سپاه در ابتدا "با مجموعه چند قایق راکت انداز تشکیل شد"، تأکید کرد تجهیزات حوزه موشکی، شناوری و پهپادی ایران "همگی ساخت داخل هستند و هر روز فرآیند ارتقای این تجهیزات با دقت بیشتری دنبال می شود به طوری که شناورهای راکت انداز نیروی دریایی سپاه اکنون مجهز به موشک های نقطه زن شده اند".

سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در بندرعباس تنها دو روز پس از آن ایراد میشود که نیروهای سپاه یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرده و به این بندر منتقل کردند.

نیروی دریایی ایالات متحده، چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت، ضمن انتشار تصاویری از نفتکشی با پرچم پاناما که در تنگه هرمز توسط ۱۲ کشتی امنیتی محاصره شده بود، اعلام کرد که کشتی‌های‌ گارد، نفتکش را مجبور کردند مسیر خود را تغییر داده و به سمت آب‌های ایران در سواحل بندرعباس حرکت کند.

این نفتکش در پی حرکت از بندر دوبی، قرار بود به فجیره، بندری دیگر در امارات متحده عربی برود.

 نیروی دریایی آمریکا اقدامات ایران را "مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه" خوانده و "آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه را غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی" می داند.

این آخرین مورد از یک رشته توقیف کشتی ها و اقداماتی ست که در میان تنش‌های گسترده‌ بین تهران و ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای‌، منطقه را متشنج کرده است. 

بنا بر اعلام نیروی دریایی آمریکا، جمهوری اسلامی در دو سال گذشته چندین فروند کشتی تجاری را هدف قرار داده است. دست‌کم یک سوم محموله‌های نفتی جهان از آب‌های خلیج فارس عبور می کنند و این مسیر از نظر تجارت جهانی نقشی حیاتی دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز