دعوت به برگزاری "چهلم"های قربانیان در شبکه‌های اجتماعی شیوع یافته است

Submitted on ی., 10/09/2022 - 13:05

کاربران شبکه‌های اجتماعی با یادآوری روز مرگ مهسا امینی (۲۵ شهریور)، سارینا اسماعیل زاده (۳۱ شهریور؟)، حدیث نجفی (۳٠ شهریور)، نیکا شاکرمی (۱٠ مهر) و دیگر قربانیان موج سرکوب در ایران، از همۀ ایرانیان دعوت کرده‌اند که اعتراضات و تجمعات خود را به مناسبت "چهلم"های این افراد برنامه‌ریزی کنند.

کشتار زاهدان (روز جمعه ٨ مهرماه) یکی دیگر از رویدادهای مهم در تاریخچۀ خشونت‌های اخیر نظام جمهوری اسلامی است. هنوز شمار دقیق کشته‌شدگان معلوم نیست. منابع دولتی ایران از ۱٩ نفر و منابع بین‌المللی از بیش از ٨٠ قربانی سخن می‌گویند.

نشریۀ آمریکایی "نیویورکر" در مقاله‌ای در بارۀ اعتراضات زنان ایرانی، از دختران جوانی که در کشور کشته شده‌اند یاد می‌کند. نویسندۀ مطلب، خانم رابین رایت که قبلاً برای شبکۀ سی‌بی‌اس نیوز و همچنین واشنگتن‌پست کار می‌کرد و از سالها قبل به اوضاع ایران توجه دارد، می‌نویسد: رژیم جمهوری اسلامی از ترس شعله‌ور شدن اعتراض و تظاهرات، نیکا شاکرمی را مخفیانه دفن کرد. به نوشتۀ او مراسم عزاداری و خاکسپاری در ایران همیشه در کانون رویدادها و بسیج سیاسی قرار داشته است. رابین رایت یادآوری می‌کند که بنابر سنت شیعی، برگزاری "چهلم" برای قربانیان، مناسبت دیگری برای تجمعات به وجود می‌آورد، چنان که در انقلاب ۵۷ نیز برگزاری "چهلم"های پی‌درپی، فروریختن نظام پادشاهی را همراه داشت.

اینک، در شبکه‌های اجتماعی برخی از کاربران می‌نویسند: "چهلم هرکدوم از عزیزان کشته‌شده‌مون: می‌دونید که باید مراسم گرفت؟"

حتی تصویری به شکل یک پوستر در شبکه‌ها پخش شده که روز هفتم آبان را روز چهلم مهسا امینی اعلام کرده و میدان آزادی تهران و "میادین اصلی سرتاسر ایران" را میعادگاه قرار داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز