دونالد ترامپ باورمند است که ۷۰۰ هزار سلاح باقی‌مانده آمریکا در افغانستان، به طالبان، برتری نظامی داده است

Submitted on س., 04/25/2023 - 08:44

 

دونالد ترامپ که برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا خود را آماده می‌کند در گفتگویی تازه با تلویزیون فاکس‌نیوز آمریکا به مساله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخته و ادعا کرده که اداره جوبایدن با خروج «آشفته و شرم‌آور» از افغانستان، ۷۰۰ هزار سلاح و تجهیزات نظامی را در افغانستان جا مانده که اینک این سلاح‌ها،‌ طالبان را به «دومین دارنده‌گان بزرگ سلاح» در جهان تبدیل کرده‌ است.

این نخستین‌ واکنش دونالد ترامپ، پس از نشر اسناد طبقه‌بندی شده از سوی اداره جوبایدن است که در آن، دونالد ترامپ را مقصر «خروج فاجعه‌بار» نیروهای آمریکایی از افغانستان دانسته است.

ترامپ در این گفتگوی خود گفته که ارزش سلاح‌های به‌جامانده در افغانستان به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد که طالبان فقط ۴۰ هزار از این سلاح‌ها را نیاز دارند و با فروش متباقی آن برای خود ثروت‌اندوزی می‌کنند.

دونالد ترامپ همچنین افزوده که در جریان ریاست او، سربازان آمریکایی «باوقار» درحال خروج از افغانستان بودند و گفته که او تلاش داشت که حتی تا یک «پیج‌مهره» تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی را نیز از افغانستان خارج کند.

پس از توافقنامه جنجالی دوحه که خیلی‌ها باورمندند که سند سقوط نظام پیشین و برگشت دوباره طالبان به قدرت بود، آمریکا روند خروج سربازان خود از افغانستان را تا آخر ماه اوت ۲۰۲۱ تکمیل کرد.

واشنگتن همچنین گفته بود که بیشتر سلاح‌ها چون چرخ‌بال‌ها و تانگ‌های جنگی را پیش از ترک افغانستان، طوری نابود کرده‌‌اند که طالبان قادر به ترمیم آنها نخواهند بود. هرچند در ماه‌های پسین، طالبان ادعا کرده‌اند که شماری از این چرخ‌بال‌ها را ترمیم کرده و هم اینک توسط نیروهای طالبان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز