عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای: در انتخابات سال ٨٨ رهبری از رأی مردم حمایت کرد و نه از احمدی‌نژاد

Submitted on ی., 06/18/2023 - 12:52

به نوشتۀ خبرگزاری‌های حکومتی، مهدی فضائلی با یادآوری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳٨٨ ادعا کرد که «ایستادگی رهبری (خامنه‌ای) در سال ۸۸ حمایت از احمدی نژاد نبود بلکه حمایت از رأی مردم بود. حضرت آقا گفتند من حاضر نیستم در مقابل رای مردم بایستم.»

مهدی فضائلی که تا پنج سال قبل مدیر عامل خبرگزاری فارس بود و اینک عضو «دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب» است، افزود: «در همان ایام، رهبری به مهندس موسوی گفتند از طریق مراجع قانونی موضوع تخلف انتخابات را پیگیری کنید و من تمام قد از شما حمایت خواهم کرد و حامی شما خواهم بود. اما در ادامه اتفاقات دیگری افتاد...»

به گفتۀ او حتی «فردی همانند فلاحیان پیشنهاد ابطال انتخابات را داد اما با واکنش سریع رهبر مواجه شد.»

محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار  و سیاستمدار اصلاح‌طلب که به دنبال رویدادهای خرداد ٨٨ یک ماهی را در زندان گذراند و سپس توبه‌کار شد، با تأکید بر اهمیت جایگاه «مردم» و جمهوریت نزد خمینی، گفت: «امام (خمینی) با واژۀ مردم بازی نکرد... این اندیشۀ امام از متن اسلام نشأت گرفته... امام بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب تاکید داشتند که باید رفراندوم برگزار شود.»

هر دو شرکت‌کنندۀ این جلسه سیاست‌های خامنه‌ای را تداوم راه و روش خمینی دانستند و بر اهمیت انتخابات در عقاید هر دو نفر تأکید کردند. فضائلی گفت: «حتی رهبری (خامنه‌ای) گفته‌اند کسانی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند، به خاطر ایران به صحنه بیایند.»

به ویژه فضائلی کوشش کرد تا خامنه‌ای را فردی معتقد به دموکراسی و مشارکت مردمی معرفی کند و گفت: «کسانی بودند که به رهبری (خامنه‌ای) گفتند ما با یک دموکراسی مدیریت شده و مشارکت حداقلی می‌توانیم انتخابات را با مشارکت ۱۲ میلیونی برگزار کنیم. اما رهبری سفت و محکم جلوی این نظریه ایستادند و اجازه ندادند که رئیس جمهور با مشارکت حداقلی انتخاب شود.»

عطریانفر نیز افزود: «بر این باور هستم که واژه مردم و جمهوریت در اندیشه‌های رهبری موج می‌زند و در این مسیر لحظه‌ای کوتاهی نکردند و نمونه‌های بسیار درخشانی وجود دارد که می‌توانیم آن را ارزیابی کنیم.» او سپس مشکلات را به گردن اطرافیان خامنه‌ای انداخت و گفت که «برخی ذیل تمسک به رهبری، قدرت و نفوذ و توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند به منافع ملی ما آسیب بزنند.»

عطریانفر همچنین با اشاره‌ای به بازداشت خود در سال ٨٨ گفت: «من به دوستان گفتم این یک دعوای خانوادگی است، شما از کجا فهمیدید که من برانداز هستم؟ اما حسین شریعتمداری (مدیرکیهان) جواب داد: در یک کوچۀ تنگ و بن‌بست ما تریلی هستیم و شما سوار ژیان هستید. باید کنار بکشید تا له نشوید.»

عطریانفر در پایان به مسئولان توصیه کرد که اجازه دهند تا احزاب و رقابت سیاسی در انتخابات شکل بگیرد. اما او در عین حال توضیح داد که منظورش تحزب به معنای غربی نیست. او یادآوری کرد که «از نگاه امام و رهبری»، احزاب فقط وقتی پذیرفتنی و ممکن می‌شوند که «مؤید و دنبال کننده آرمان انقلاب باشند».

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید در اسفند ۱۴٠۲ برگزار شود. اما حاکمیت از هم اکنون به شدت نگران برگزاری این انتخابات است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز