در پی اعلام پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی، سامانۀ دفاع ضدموشکی ژاپن در حالت آماده‌باش قرار گرفت

Submitted on Mon, 05/29/2023 - 13:16

ژاپن روز دوشنبه ٢۹ مِه (۸ خرداد)، با ابراز نگرانی نسبت به اعلام پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی در آینده‌ای نزدیک، سامانۀ دفاع ضدموشکی خود را در حالت آماده‌باش قرار داد.

ژاپن همچنین اعلام کرد که با تکیه بر اطلاعات دریافتی از کره شمالی، پرتاب این ماهواره بین روزهای ٣۱ مِه (۱۰ خرداد) تا ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، انجام خواهد شد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی که مجهز به سلاح هسته‌ای است، مراحل آماده‌سازی نخستین ماهواره نظامی جاسوسی خود را تکمیل کرده است و کیم‌جونگ‌اون رهبر این کشور، اقدامات نهایی برای پرتاب آن را تأیید نموده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که این تازه‌ترین گام کره شمالی در راستای مجموعه اقدامات این کشور برای پرتاب‌ موشک و آزمایش‌های تسلیحاتی در ماه‌های اخیر از جمله پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید با سوخت جامد، محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران بر این باورند که ماهواره جدید کره شمالی، بخشی از یک برنامه فناوری نظارتی است که شامل پهپادها نیز می‌شود و هدف آن بهبود قابلیت حمله به اهداف مختلف در هنگام جنگ است.

در همین حال، وزارت دفاع ژاپن، روز دوشنبه طی بیانیه‌ای‌ تأکید کرد: «ما اقدامات مخربی را علیه موشک‌های بالستیک و سایر موشک‌هایی که تأیید شود در خاک ما فرود می‌آید، انجام خواهیم داد.»

در ادامۀ این بیانیه آمده است که ژاپن از موشک‌ استاندارد (SM-3) و یا موشک پاتریوت (Pac-3) برای انهدام موشک از سوی کره شمالی، استفاده خواهد کرد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن نیز در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد: «هرگونه پرتاب موشک از سوی کره شمالی، نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، خواهد بود».

دفتر نخست وزیری ژاپن نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ما قویاً از کره شمالی می‌خواهیم تا از پرتاب این ماهواره خودداری کند».

 

Instructions by the Prime Minister in Response to Notification that North Korea Plans to Launch a Ballistic Missile, Referred to as a "Satellite" (3:15 a.m.)https://t.co/lzykufVnKO pic.twitter.com/0kFDGNn26V

 

دفتر نخست وزیری ژاپن همچنین تأکید کرد که با همکاری متحدان خود از جمله ایالات متحده آمریکا و نیز کره جنوبی و سایر کشورها، تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینۀ پرتاب ماهواره از سوی پیونگ‌یانگ، انجام خواهد داد.

همزمان، کره جنوبی نیز ژاپن را همراهی کرد و از کره شمالی خواست تا برنامۀ پرتاب «غیرقانونی» ماهواره خود را لغو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی، طی بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر کره شمالی به این اقدام دست بزند هزینه آن را خواهد پرداخت و متضرر خواهد شد».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز