مهسا امینی درگذشت؛ خشم عمومی از خشونت پلیس و ارشادکنندگان بالا گرفته‌است

Submitted on جمعه, 09/16/2022 - 12:52

مهسا امینی زنی بیست‌ودو ساله‌ که همراه با خانواده‌اش از شهر سقز برای دیدار با بستگان به تهران سفر کرده‌بود، روز سه‌شنبه بیست‌ودوم شهریور ماه توسط ماموران گشت ارشاد، که وظیفه برخورد با آن‌چه «بی‌حجابی و بدحجابی» نامیده می‌شود را برعهده دارند، بازداشت شد.

این دختر که از ابتدا در رسانه‌های اجتماعی با نام مهسا از او یاد شد و سپس مشخص شد که نام اصلی‌اش "ژینا" است، پس از بازداشت توسط ماموران، به بازداشت‌گاه وزرا انتقال یافت. گزارش‌ها حاکی است که او پس از بازداشت بر اثر ضرب‌‌وجرحی که توسط «ماموران نیروی انتظامی» وارد شده، به کما رفت.

مورد اخیر که به کشته‌شدن یک زن انجامیده، از تازه‌ترین موارد خشونت است که توسط  عوامل «امر به معروف و نهی از منکر» و «ماموران نیروی انتظامی و گشت ارشاد» بر زن‌های ایران اعمال می‌شود.

به‌تازگی برخی از این‌دسته آمران و عوامل که برای مجبورکردن زنان به‌‍ استفاده از «پوشش اسلامی اجباری» از زور استفاده کرده‌بودند، توسط مقام‌های حکومت مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی اما کاربران با به‌اشتراک گذاردن عکس‌های مهسا که در حالتی‌رقت‌بار بر تخت بیمارستان بود، هریک به‌گونه‌ای «خشم و اعتراض» خود را نسبت به رفتار پلیس و سایر عوامل ابراز می‌کنند.

 علی کریمی، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال، با انتشار عکسی از مهسا، در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی می‌نویسد: کاوه آینده ایران زمین، زن است. او در پستی دیگر نیز با اشاره به مسئولان ارشد ایرانی نوشته: فرزندان آن‌ها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند.

فرزندان آنها می روندفرزندان ما می میرند#مهسا_امینی 💔 pic.twitter.com/aRiSd5nAAA

حسین ماهینی، بازیکن پیشین تیم‌ ملی فوتبال، با انتشار یک توییت که عکس مهسا نیز ضمیمه آن است، می‌نویسد: متنفریم ازتون، متنفر.

متنفریم ازتون متنفر#مهساامینی pic.twitter.com/bDDQhZInt0

محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار، با اشاره به رهنمودهای پیشین رهبر جمهوری اسلامی ایران در این راستا، نقش او را در چنین مواردی یادآور می‌شود.

خامنه‌ای در ۱۷ اسفند ۹۶ در جمع مداحان از حجاب اجباری دفاع کرد و گفت کاری که بی‌حجاب در خیابان می‌کند «یک تعلیم عمومی» است. اینکه پلیس بعد از جنایت گشت ارشاد اعلام کرده در حال «توجیه و آموزشِ» این خانم بودیم اتفاقی نیست. اتاق فکر و فرماندهیِ تمام این جنایت‌ها یک‌جاست. #مهسا_امینی pic.twitter.com/JMJfT0Qm5J

اکبرین در توییتر می‌نویسد: خامنه‌ای در ۱۷ اسفند ۹۶ در جمع مداحان از حجاب اجباری دفاع کرد و گفت کاری که بی‌حجاب در خیابان می‌کند «یک تعلیم عمومی» است.

این روزنامه‌نگار یادآور شده: این‌که پلیس بعد از جنایت گشت ارشاد، اعلام کرده در حال «توجیه و آموزشِ» این خانم بودیم اتفاقی نیست. اتاق فکر و فرماندهیِ تمام این جنایت‌ها یک‌جاست.

صادق زیبا کلام، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی نیز در توییتر نوشته‌است که کاملترین حرف را پیرامون مهسا امینی، یک‌صد سال پیش میرزاملکم خان ناظم‌الدوله گفت. زیباکلام به‌نقل از او می‌نویسد: «همه مصیبت‌های مملکت از نبود قانون است». این تحلیل‌گر افزوده: به‌راستی اگر در مملکت قانون حاکم می‌بود، ماشین خشونتی به‌ نام گشت ارشاد ممکن بود هستی و زندگی ژیناهای آن‌را این‌گونه پر پر کند و کک حکومت هم نگزد؟

کاملترین حرف را پیرامون مهسا امینی یکصد سال پیش میزاملکم خان ناظم الدوله گفت : «همه مصیبتهای مملکت از نبود قانون است.» براستی اگر در مملکت قانون حاکم میبود،ماشین خشونتی بنام گشت ارشاد ممکن بود هستی و زندگی ژینا های آنرا اینگونه پر پر نماید و کک حکومت هم نگزد؟

اصغر فرهادی، کارگردان شهیر سینمای ایران در مورد آن‌چه بر مهسا رفته، در اینستاگرام می‌نویسد: از دیروز که خبر را خوانده‌ام بی‌قرارم، بی‌زارم، این بار از خودم. تو روی تختی در بیمارستان خوابیده‌ای اما از همه بیدارتری و ما همه در اغما. ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.

مونا برزویی، شاعر و ترانه‌سرا، نیز با گذاشتن یک عکس از این زن جوان می‌گوید: از شماها چه‌کس سنگ اول به او زد!؟ تا در آوار او، جنگل من بسوزد!

از شماها چه‌کس سنگِ اول به او زد!؟تا در آوار ِ او جنگل ِ من بسوزد! #مهسا_امینی pic.twitter.com/DM6zDvZMSs

لیا رمینی، بازیگری که در سریال‌های مشهور تلویزیونی در آمریکا به ایفای نقش پرداخته‌است، در واکنش به خشونتی که بر ژینای جوان اعمال شده، در توییتی می‌نویسد: مهسا پس از شکنجه توسط مقام‌های ایرانی در کما است. این واقعیت که او به‌دلیل حجاب نامناسب بازداشت شد، ماجرا را وحشتناک‌تر کرده‌است.

Mahsa Amini, 22, is in a coma after being tortured by Iranian authorities.This would be unacceptable no matter what, but the fact that she was arrested for improper wearing of the hijab makes it even more horrifying.Please join me in sharing her name and story.#مهسا_امینی pic.twitter.com/FEB6BYfIZO

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی‌تبار هالیوود نیز در پستی همراه با مهسا، از دیگر جوانان ایرانی که در سال‌های اخیر توسط حکومت کشته‌شده‌اند نام برده‌است.

نداپویانویدمهساو و و…آخه تا کی؟#نه_به_جمهورى_اسلامى

زهرا رهنورد، همسر میرحسین‌ موسوی، با ارسال یک پیام از مهسا امینی حمایت کرده‌است. رهنورد گفته‌: حاکمیت در نهایت خشونت و بی‌رحمی، بدعتی را نسبت به زنان اعمال می‌کند که حتی در دیکتاتوری‌های قرون وسطی نیز سابقه ندارد؛ بدعتی که نه دین است و نه عرف، نه اخلاق است و نه شرف و نه حتی مندرج در قوانین خودنوشته‌شان.

از سوی دیگر، حساب رسمی محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران در توییتر نیز در واکنش گفته‌است: باید از این رفتارهای خلاف شرع و منطق، دست برداشت. او از آن‌چه بر مهسا رخ داده، به‌عنوان «فاجعه‌ای ناگوار» که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند، یاد می‌کند.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دومین دولت محمد خاتمی و از چهره‌های شناخته‌شده «جبهه اصلاح‌طلبی» نیز روز جمعه در صفحات اجتماعی نوشت: این چه ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می‌کنید.

فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خبر داده‌بود که با نیروی انتظامی صحبت کرده‌ و توضیحاتی را دریافت کرده‌است. او می‌گوید که «پزشکی قانونی و بازرسی» هم در این زمینه ورود کرده‌اند، اما آن‌چه رقم خورده، به هر علت «قابل اغماض» نیست.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در توییتر می‌نویسد «امنیت جانی مردم، مقدم بر هر ارشادی است». او خواسته که مجلس این موضوع را به‌دقت بررسی کند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس در مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که پرونده این زن جوان را پی‌گیری کرده، می‌گوید: این‌گونه اتفاق‌ها قابل هضم نیست.

ظهر جمعه رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی از ازبکستان به وزیر کشور دستور داده که این پرونده را «پی‌گیری و بررسی» کند. این در حالی‌ است که به‌نظر می‌رسد مقام‌های ایران در همان ساعت از مرگ این زن جوان مطلع بوده‌اند.

این‌ها در حالی است که «نیروی انتظامی تهران بزرگ» در اطلاعیه‌ای که در پی این فاجعه منتشر کرده، هیچ پاسخی به افکار عمومی در مورد اتهام «ضرب‌‌وجرح مهسا امینی» ارائه نکرده و مدعی شده که او در جریان یک «کلاس‌ ارشادی» ناگهان دچار عارضه قلبی شده است.

دایی مهسا درباره وضعیت این دختر جوان گفته‌است: فرمانده پلیس به همراه چند همکارش آمدند دیدار ما. او افزوده که آمدند، گفتند نگران نباشید. سپرده‌ایم ناهار و شام به شما بدهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز