ناتو عزم خود را در دفاع از اوکراین در مقابل تجاوز روسیه نشان می‌دهد

Submitted on س., 07/11/2023 - 05:09

موضوع مهم دیگر اجلاس دو روزۀ ویلنیوس تقویت دفاع ناتو در جبهه‌های شرقی در مقابل روسیه است. مهمترین چالش ناتو در حال حاضر نبرد زمان و آزمون اراده میان دموکراسی‌های غربی و روسیه در جنگ اوکراین است.

ولادیمیر پوتین امیدوار است که خستگی افکار عمومی در غرب و پیروزی یک نامزد انزواطلب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین به قدرت رسیدن رهبران طرفدار روسیه در برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه پیروزی او را در جنگ اوکراین تضمین کنند.

ناتو قصد ندارد در حال حاضر اوکراین را به عضویت این پیمان درآورد. آمریکا که در زمان جورج بوش پسر و بر خلاف رأی کشورهای اروپایی مدافع گسترش سریع ناتو در سرحدات روسیه بود امروز نگران است که پیوستن اوکراین به ناتو به جنگ مستقیم میان این پیمان نظامی و روسیه و همچنین تنش اتمی منجر شود. از نظر آمریکا عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی، مسکو را نسبت به دورنمای صلح مأیوس خواهد کرد زیرا صلح با اوکراین، به عنوان عضو ناتو، سیاه ترین کابوس روسیه را به واقعیت تبدیل خواهد نمود.

با این حال، آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان با تأمین سلاح و تجهیزات، حمایت های مالی، آموزشی و اطلاعاتی از ارتش اوکراین به منظور تأمین امنیت پایدار این کشور و تضمین مناسبات ویژه آن با ناتو موافق هستند. در حال حاضر، آمریکا مهمترین تأمین‌کنندۀ سلاح ارتش اوکراین در مقابل روسیه به شمار می‌رود.

در نشست ویلنیوس کشورهای عضو ناتو دربارۀ سه طرح منطقه‌ای دفاعی در اروپا گفتگو خواهند کرد. در این نشست کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی بار دیگر متعهد می‌شوند که دست‌کم دو درصد تولید ناخالص خود را به تقویت دفاعی و بیست درصد دیگر را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهند.   

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز