مولوی عبدالحمید: تا هنگامی که آزادی بیان، قلم، احزاب و انتقاد برقرار نباشد، مشکلات حل نمی‌شود

Submitted on جمعه, 03/10/2023 - 07:34

مولوی عبدالحمید، گفت که نگرانی اصلی امروز در ایران، در راستای مدیریت ضعیف کشور است. او افزود که همه اعتراضات در کشور، اکنون از همین ناحیه نشات می‌گیرد.

آقای اسماعیل‌زهی همچنین گفت سیاست‌های تنظیمی که باعث شد مدیران ضعیف بالا بیایند و کشور در دست‌شان بیفتد، باید مورد توجه قرار گیرد. او اظهار کرد که این سیاست‌ها که سبب تضعیف کشور شده، باید مورد بررسی واقع شود.

به‌گفته امام جمعه زاهدان، مدیرانی توانمند، لایق، متخصص و مغزهایی متفکر در کشور وجود دارند که می‌توانند در هر بخشی تحول ایجاد کنند و در همه شئونات اداری جای مدیران ضعیف را بگیرند. او گفت که اگر اکنون چنین افرادی بر مصدر کار بودند، دغدغه‌های فعلی وجود نداشت.

مولوی عبدالحمید در جمع مردم زاهدان همچنین گفت «منافع ملی» که منفعت «همه مردم ایران» است، برای هر قوم و مذهبی در ایران، از اولویت برخوردار است.

به‌گفته این پیشوای مذهبی، همه مردم ایران، از زن و مرد، تا پیر و جوان در منافع ملی مشترک هستند، بنابراین در ابتدا باید این مساله مورد توجه قرار گیرد و درست شود.

او در بخشی دیگر اشاره کرد که با این‌که این حرف‌ها پیش‌تر هم بیان شده‌بود، اما بازهم باید گفت که سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت، ایران را با بن‌بست رو‌به‌رو کرده‌است.

مولوی عبدالحمید همچنین با نگاهی به مشکلات منطقه‌ای، قومی، مذهبی، زنان، و اصناف، گفت که حقوق همه باید در نظر گرفته شود.

او اظهار کرد تا زمانی که این حقوق رعایت نشود، تا زمانی که آزادی بیان، قلم، احزاب و آزادی انتقاد برقرار نباشد، مشکلات حل نمی شود.

او همچنین با تاکید بر حقوق بشر و مراعات حقوق انسان‌ها و حقوق اسلامی، گفت حقوق بین‌المللی که در همه فرهنگ و تمدن‌ها شناخته شده‌است، باید مراعات شود و برای این‌که خواست ملت برآورده شود، باید تغییر و تحولی شکل بگیرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان این‌که از مسیر حق «تجاوز نمی‌کنیم» گفت باور نداریم که باید به حق کسی تعدی شود و ظلمی صورت گیرد. عبدالحمید در همین راستا خبر داد که در مورد «جمعه خونین زاهدان» هم پی‌گیری‌هایی انجام و قدم‌هایی برداشته شده‌است. او اما این اقدام را ناکافی دانست.

آقای اسماعیل‌زهی  در مورد زنان گفت که باید امروز شرایط دنیا را دید که به کجا رسیده، برای آن‌ها چه برنامه‌ای دارند و زن‌ها چه پیشرفتی در زمینه های اجتماعی، علمی، فناوری و دانش داشته‌اند.

او با اشاره به این‌که زن مانند قلب عالم انسان است، گفت که زن و مرد در حقوق مساوی‌اند و ضمن رعایت حقوق و کرامت زنان، باید برای حضورشان در میدان‌های علمی، برنامه‌ریزی شود.

عبدالحمید این صحبت‌ها را در پی ادامه وقوع مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران به‌ویژه مدارس دخترانه در ماه‌های اخیر، بیان کرد.

این عالم دینی افزود «هیچ دینی به‌ویژه اسلام، مانع تعالیم زنان نیست و تفاوتی بین زن و مرد در تعلیم قائل نشده‌است».

امام جمعه زاهدان اظهار کرد که باید برای زنان زمینه فراهم شود تا در پی تحصیل و دانش باشند. او گفت که علم، توانایی می‌آفریند و زنان دارای برخی از توانایی‌ها هستند که در مردان وجود ندارد.

به‌گفته مولوی عبدالحمید «متاسفانه در بسیاری از نقاط کشور فرهنگ محلی سخت‌گیر بر زنان، بر فرهنگ اسلامی غلبه کرده و این درست نیست». او همچنین از لزوم تامین شغل برای زنان و توجه به حقوق جوانان و احترام به آن‌ها گفت.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در سخنانش افزود که گوش‌دادن به جوانان و مشورت با آن‌ها یک ضرورت است.

نمازهای جمعه اهل سنت زاهدان، در ماه‌های اخیر به محلی برای اعتراض به رویه رژیم حاکم بر ایران مبدل شده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز