کرونا در افغانستان؛ مدارس در هرات با تاخیر باز خواهد شد

Submitted on چ., 03/04/2020 - 00:47

شورای امنیت ملی افغانستان در نشست ویژه برای بررسی وضعیت شیوع کرونا در این کشور، تصمیم گرفت آغاز سال تحصیلی مدارس/مکاتب در ولایت غربی هرات به تاخیر بیفتد. سال تعلیمی در افغانستان در ماه حمل/فروردین آغاز می‌شود.

یگانه مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان در ولایت هرات که در مرز با ایران موقعیت دارد، ثبت شده است.

نشست شورای امنیت ملی افغانستان شام روز گذشته (سه شنبه ۱۳ حوت/اسفند) برگزار شده و اعلام کرد در مورد تاخیر آغاز سال تعلیمی در سایر ولایت‌های این کشور، وزارت معارف/آموزش و پرورش تصمیم خواهد گرفت.

فرستادن دکتران زن به مرزها و میدان‌های هوایی، جلوگیری از احتکار مواد خوراکی، دارو و ماسک و اخذ تدابیر برای جلوگیری از شیوع ویروس در زندان‌ها از دیگر تصامیم نشست شورای امنیت ملی افغانستان بوده است.

وزارت بهداشت/صحت عامه افغانستان می‌گوید موارد مشکوک در این کشور تاکنون به ۸۱ مورد رسیده اما تنها یک مورد مثبت از این بیماری ثبت شده است.

وحیدالله مایار، مشاور و سخنگوی این وزارت می‌گوید که نتایج لابراتوار کابل را برای اطمینان بیشتر به هالند فرستاده‌اند که تاکنون همه تایید شده است.

این موارد مشکوک از ولایات هرات، کابل، بدخشان، غور، بغلان، لوگر، هلمند و بلخ جمع آوری شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواستار بسیج ملی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شده است.

دولت افغانستان برای اخذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع این بیماری ۲۵ میلیون دلار را اختصاص داده است.

تدابیر ویژه برای شناسایی بیماران احتمالی در مرزها و میدان‌های هوایی این کشور روی دست گرفته شده اما افغانستان تنها در کابل، پایتخت، امکان تشخیص ابتلا به این ویروس را دارد و افراد مشکوک باید تا زمان مشخص شدن نتیجه تشخیص، در ولایت‌ها در قرنطینه بمانند.

ازبکستان مرزش را به روی رفت و آمد مسافرین با افغانستان برای مدت نامعلوم بسته است. پاکستان نیز یکی از گذرگاه‌های مرزی‌اش را با این کشور برای یک هفته مسدود کرده است. افغانستان نیز مرزش را با ایران بست اما آن را دوباره باز کرد.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز