دادگاه عالی لندن تا ماه می به ژولیان آسانژ فرصت داد

Submitted on چ., 03/27/2024 - 00:26

دادگاه عالی لندن روز سه شنبه با دادن حکم تعویق استرداد جولیان آسانژ، تا ماه می به او فرصت داد. جولیان آسانژ، البته بنیانگذار ویکی لیکس است، که ایالات متحده او را به جاسوسی متهم کرده است. قبل از آغاز جلسه استلا آسانژ ، همسر جولیان آسانژ به دادگاه عالی رسید.

آسانژ که در حال حاضر ۵۲ سال دارد، تقریباً ۱۵ سال پیش در حالیکه ایالات متحده در جنگ بود، پس از انتشار مجموعه ای از اسناد مخفی طبقه بندی شده ایالات متحده در وب سایت خود، به ۱۷ مورد جاسوسی متهم شد.

دادستان های ایالات متحده می گویند آسانژ چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش ایالات متحده را در سرقت اسناد دیپلماتیک و پرونده های نظامی منتشر شده توسط ویکی لیکس تشویق کرده و به او کمک کرده است. استلا آسانژ همسر جولیان آسانژ روز سه شنبه، خواستار آزادی وی شد.

دو قاضی دیوان عالی گفتند که به آسانژ درخواست تجدیدنظر خواهند داد، مگر اینکه مقامات ایالات متحده تضمین‌های تازه‌ای درباره اتفاقاتی که برای او رخ می‌دهد ارائه کنند. استلا آسانژ گفت که این تصمیم را «تعجب‌آور» می‌داند و از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواست که موضوع را کنار بگذارد. قاضی، ویکتوریا شارپ و جرمی جانسون گفتند که اگر ایالات متحده هیچ تضمینی ارائه نکند، آنها به آسانژ اجازه خواهند داد تا در مورد استرداد خود به دلایلی از جمله نقض آزادی بیان و به دلیل اینکه ممکن است به مجازات اعدام محکوم شود، درخواست تجدید نظر کند.

قضات گفتند که اگر ایالات متحده تضمین های بیشتری ارائه کند، "ما به طرفین فرصت می دهیم تا قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد درخواست مرخصی برای استیناف، استدلال های بیشتری را بیان کنند." قضات گفتند اگر ایالات متحده این استدلال ها را بیان کند، جلسه استماع در ۲۰ می برگزار خواهد شد.

حامیان آسانژ می گویند که او روزنامه نگاری است که توسط متمم اول قانون اساسی حمایت می شود و اقدامات نادرست ارتش ایالات متحده در عراق و افغانستان را افشا می کند که به نفع عموم بود. آنها استدلال کردند که محاکمه او انگیزه سیاسی دارد و او نمی تواند محاکمه عادلانه ای در ایالات متحده داشته باشد.

این حکم پس از جلسه دو روزه دادگاه عالی در ماه فوریه صادر شد که طی آن، ادوارد فیتزجرالد، وکیل آسانژ، گفت که مقامات ایالات متحده به دنبال مجازات او به دلیل "افشای ویکی لیکس در مورد "جنایت دولت ایالات متحده در مقیاس بی سابقه" از جمله شکنجه و قتل ها هستند. دولت ایالات متحده گفت که اقدامات آسانژ فراتر از روزنامه نگاری بوده و با درخواست سرقت و انتشار اسناد طبقه بندی شده دولتی جان بیگناهان را به خطر انداخته است.

آسانژ، ۵۲ ساله، کارشناس کامپیوتر استرالیایی، به دلیل انتشار صدها هزار سند طبقه بندی شده توسط ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده متهم شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز