چین الگوی جدید «همکاری در سطح بالا» با کشورهای آسیای میانه را پیاده می‌کند

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 11:21

رییس‌جمهوری چین در حالی این سخنان را بیان کرده که کشورش در یک کنفرانس دو روزه برای اولین‌بار از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۲ میزبان رهبران چند کشور آسیای میانه بود و توانست همه آنها را زیر یک سقف جمع کند.

در این نشست به جز چین، رهبران کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان حضور داشتند.

به گفته برخی تحلیل‌گران، چین با این برنامه‌ها به دنبال ایفای نقش جدیدی برای خود در کشورهایی است که به طور سنتی تحت نفوذ روسیه بوده‌اند.

>> همچنین بخوانید : آغاز نشست سران چین و کشورهای آسیای میانه؛ چینی‌ها برای پر کردن خلأ روسیه در منطقه می‌کوشند

به جز ضعف روسیه در منطقه به خاطر جنگ اوکراین، خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان نیز راه را برای حضور یک قدرت جدید در منطقه آسیای میانه بازتر کرده است.

همین حالا هم چین یکی از گسترده‌ترین تجارت‌ها را با کشورهای آسیای میانه دارد. سال گذشته ارزش مبادلات تجاری چین با کشورهای آسیای میانه بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بوده است. نفت،‌ گاز و دسترسی به دریای خزر از جمله جذابیت‌هایی است که چین را به گسترش نفوذ در این کشورها ترغیب کرده است.

رییس‌جمهور چین در این نشست تاکید کرد کشورش آماده است تا استراتژی‌های توسعه را در کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان پیاده کند و به همه کشورهای حاضر در نشست نیز برای مدرن کردن کشور کمک کند.

>> همچنین بخوانید : به مناسبت سی‌امین سالگرد فروپاشی شوروی؛ ایران و جمهوری‌های آسیای میانه

شی جین‌پینگ در همین رابطه گفته چین و کشورهای آسیای مرکزی باید به طور جدی‌تری اعتمادسازی کرده و از منافع اصلی جمعی‌شان مثل حاکمیت، استقلال، عزت ملی و توسعه بلندمدت «به طور واضح و با قدرت» ‌حمایت کنند.

شی وعده داد که کشورش آماده‌ است تا به کشورهای آسیای میانه در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و اجرایی کمک کند.

نشست دو روزه چین و کشورهای آسیای میانه در شهر تاریخی شیان در مرکز چین برگزار شده است؛ مبدا آغاز جاده ابریشم باستانی که چین را از راه آسیای میانه به آفریقا و اروپای کنونی پیوند می‌داد. از روسای کشورهای مهمان با برنامه‌های رقصی استقبال شد که الهام گرفته از رقص‌های دوران امپراطوری تانگ در چین بوده است؛‌ روزگاری که چین ارتباط مستحکمی با کشورهای آسیای میانه داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز