بزرگترین شرکت مستغلاتی آلمان در آستانه ورشکستگی؛ ده‌ها هزار مستأجر ایرانی نگران فسخ قراردادشان هستند

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 09:21

کنسرن وونویا که به «شرکت بوخومی» هم معروف است، با داشتن متجاوز از ۵۰۰ واحد مسکونی استیجاری و ده‌ها هزار واحد تجاری بزرگترین شرکت مستغلاتی آلمان است. این شرکت به تازگی اعلام کرده که در نتیجه افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش مستغلات ۲ میلیارد و صد میلیون یورو زیان کرده و با توجه به کاهش ۱۸ درصدی درآمدهای خود قادر به جبران این زیان نیست.

ده‌ها هزار ایرانی، که بخش عمده آن‌ها استحقاق استفاده از آپارتمان‌های ساخته شده با یارانه دولتی را داشته‌اند، در دهه‌های گذشته از شرکت وونوویا خانه و آپارتان اجاره کرده‌اند. وونویا در شمار شرکت‌های بزرگی است که بخشی از مستغلات خود را با بهره گیری از یارانه‌های دولتی ساخته، مشروط به آن که آن‌ها را به نرخ دولتی به افراد کم درآمد اجاره بدهد.

بزرگ‌ترین کنسرن مستغلاتی آلمان در یک دهه گذشته به صورت دائمی بر تعداد واحدهای مسکونی استیجاری خود در سراسر آلمان افزوده است. به همین دلیل، اعلام زیان سنگین و جبران‌ناپذیر، صدها هزار مستأجر آن از جمله ده‌ها هزار خانواده ایرانی را دستخوش نگرانی شدید کرده است.

شرکت‌های مستغلاتی آلمان معمولا هنگامی که دچار بحران مالی می شوند پیش از هرچیز می‌کوشند از طریق افزایش اجاره‌ها و یا فسخ اجاره‌نامه‌ها این بحران را به مستاجران خود منتقل کنند، زیرا مستاجران تنها منبع تامین درآمد جاری شرکت‌ها هستند و سهمی در افزایش نرخ ساختمان‌ها ندارند.

از آنجا که دفتر مرکزی وونوویا در شهر بوخوم واقع در غرب آلمان قرار دارد، در رسانه‌های آلمانی از این شرکت به عنوان «شرکت بوخومی» هم نام برده می‌شود.

روز جمعه ۱۹ مه، ۲۹ اردیبهشت، تارنمای هفته نامه اشپیگل به نقل از ژانینه ویسلر رئیس حزب چپ آلمان هشدار داد که کنسرن بوخومی تصمیم دارد برای پرداخت بدهی‌های خود چوب حراج به آپارتمان‌های استجاری بزند و دولت نباید در این مورد بی‌تفاوت باشد.

این سیاستمدار آلمانی پیشنهاد کرد که دولت برای پیش گیری از انتقال فشار تحمل‌ناپذیر به مستاجران، در مدیریت شرکت وونوویا سهیم شود. وی خواستار انتقال املاک وونوویا به شرکت‌های مستغلاتی دولتی در ایالات مختلف شد و افزود: «کنسرن‌هائی که مستغلات خود را نوسازی نمی‌کنند، اجاره‌ها را بالا می‌برند یا به صورت سیستماتیک مستاجران خود را زیر فشار قرار می‌دهند، باید ملی شوند.»

از دید ژانینه ویسلر، شرکت وونوویا نشان داده است که نباید اجازه داد روی مستغلات در بورس شرط بندی شود، زیرا تلاش شرکت‌ها برای کسب درآمد از مستغلات فقط به اعمال فشار علیه مستأجران منتهی‌ می‌شود.

بر اساس گزارش وونوویا، درآمد این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۱۸ درصد کاهش یافته و به ۴۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو رسیده است. این درآمد از دید مدیران شرکت به هیچ عنوان برای جبران کاهش ارزش مستغلات کفایت نمی‌کند. تراز مالی این شرکت اکنون منفی ۲ میلیارد و صد میلیون یورو است.

بزرگترین شرکت مستغلاتی آلمان، که در یک دهه گذشته در زمینه ساخت مجموعه‌های مسکونی تازه پیشگام بوده، اکنون به خاطر تورم و کاهش ارزش مستغلات تمام پروژه‌های ساختمانی جدید خود را متوقف و اعلام کرده که تنها پروژه‌های در دست ساختمان را تکمیل خواهد کرد.

این شرکت پیش تر اعلام کرده بود که بودجه تعمیر و نوسازی مجموعه‌های موجود خود را نیز در سال ۲۰۲۳ چهل درصد کاهش می‌دهد و به ۸۵۰ میلیون یورو محدود می‌کند.

اجاره‌های وونوویا در پنج سال گذشته هرسال سه تا چهار درصد افزایش یافته است. این شرکت در سال ۲۰۲۱ با سنای برلین توافق کرد که برای سه سال اجاره‌ها را در این شهر تنها یک درصد افزایش دهد. در مقابل برلین ۲۰ هزار واحد مسکونی را از وونوویا خریداری کرد.

شرکت‌های بزرگ آلمان، هنگامی که خود را از نگهداری واحدهای اجاری ناتوان می‌یابند معمولا دست به فروش آن‌ها می‌زنند. متداول این است که آن‌ها برای مستاجران ارجحیت قائل می‌شوند و در درجه نخست از آن‌ها می‌خواهند خانه‌ای را که سال‌ها اجاره نشین آن بوده‌اند با تخفیف ویژه خریداری کنند. ایرانی‌ها معمولا در این موارد، از پیشنهاد  شرکت‌ها استقبال می‌کنند و اگر دارای شغل ثابت و درآمد کافی باشند با دریافت وام خانه را می‌خرند.

اما در شرایط فعلی، به دلیل گرانی شدید مسکن و همچنین افزایش شدید بهره بانکی و هزینه‌های جاری زندگی در آلمان، تنها کسانی قادر به انجام این معامله هستند که وضعیت اقتصادی همچنان با ثبات و درآمد زیاد داشته باشند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز