بلژیک تبادل زندانی با ایران را مجاز دانسته و راه را برای مبادله اسدالله اسدی باز کرد

Submitted on ش., 03/04/2023 - 06:42

دفتر الکساندر د کرو، نخست وزیر بلژیک، جمعه با صدور بیانیه‌ای از رای دادگاه ابراز خوشنودی کرده و اعلام کرد "این تصمیم تایید می‌کند که این معاهده همه قواعد احکام حقوق بین‌الملل را رعایت کرده است".

بر اساس بیانیه‌ای که دادگاه قانون اساسی بلژیک در سایت خود منتشر کرده، "قربانیان" اسدالله اسدی هم در مقابل حق دارند پیش از هر مبادله‌ای از این امر مطلع شده و شکایت خود را در مخالفت با مبادله به دادگاه تسلیم کنند.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، در بلژیک به اتهام به اتهام طراحی و مشارکت  در توطئه برای بمب گذاری در همايش هواداران مجاهدین خلق در حومه پاریس در سال ۲۰۱۸، به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

گفته می‌شود این دیپلمات ایرانی می‌تواند با اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی که در ایران زندانی است، مبادله شود. اولیویه واندکاستیل در ایران به اتهام جاسوسی، پولشویی و قاچاق ارز محاکمه و به ٤‬٠ سال حبس محکوم شده است.

جمهوری اسلامی سال‌ها ست که برای فشار آوردن به کشورهای غربی، از زندانی کردن شهروندان این کشورها استفاده می کند.  

پارلمان بلژیک، معاهده تبادل زندانی با جمهوری اسلامی را قبلا تصویب کرده بود چرا که این معاهده، یک ابزار حقوقی مهم برای بازگشت اولیویه واندکاستیل، زندانی بلژیکی در ایران، به کشور خود می باشد. این در حالی ست که اوپوزیسیون ایرانی و مخالفان و معترضان این مصوبه، در ماه ژوئیه موفق شدند حکم موقت "ممنوعیت استرداد" اسدالله اسدی را از دادگاه بگیرند. 

معترضان تاکید می‌کنند که اجرای توافقنامه استرداد زندانی بین ایران و بلژیک می‌نواند پیگیری قضایی و اجرای عدالت درباره متهمان را مشکل یا حتی غیرممکن سازد.

صدها تن از فعالان ایرانی و خانواده‌های دادخواه، پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بودند که تصویب چنین لایحه‌ای به ایران اجازه خواهد داد تا به آدم‌ربایی، گروگان‌گیری و سایر اقدامات تروریستی خود در اروپا و سایر کشورها ادامه دهد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز