بازرس حقوق بشر سازمان ملل: قتل قاسم سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بود

Submitted on س., 07/07/2020 - 01:07
طبق خبر خبرگزاری رویترز از ژنو در روز دوشنبه ۶ جولای، محقق ارشد حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده که حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در ژانویه که منجر به کشته شدن ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی و ۹ نفر دیگر شد، "نقض قوانین بین‌المللی" بوده است.
"اگنس کللمرد"، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام و قتل‌های فراقضایی، کوتاه یا خودسرانه گفت: "ایالات متحده آمریکا نتوانسته برای توجیه حمله به كاروان قاسم سلیمانی در هنگام خروج وی از فرودگاه بغداد شواهد كافی، از حمله در حال اجرای او یا حمله قریب‌الوقوع او علیه منافع آمریکا ارائه دهد".

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada

 
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل: قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا نقض قوانین بین‌المللی و سازمان ملل بود
این گزارشگر ارشد بین‌المللی در گزارش خود نوشت كه {آمریکا با} این حمله، "منشور سازمان ملل را نقض كرده"، و سپس خواستار پاسخگو بودن {آمریکا} در مورد قتل‌های هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و زیر قانون درآوردن بیشتر این سلاح‌ها شده است. او افزوده: "{اکنون} دنيا در زمانی بحرانی قرار دارد و احتمالا در استفاده از پهپادها در یک نقطه عطف... شورای امنيت کاری نمی‌کند، و سازمان‌های بین‌المللی از روی میل یا بی‌میلی سکوت کرده‌اند".
کللمرد قرار است روز پنجشنبه یافته‌های خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد و به کشورهای عضو این فرصت را می‌دهد تا درباره انجام اقدامی در این زمینه به بحث بنشینند. ایالات متحده دو سال پیش با اعتراض به بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان در این شورا، از عضویت مجمع حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.
کالامارد در این گزارش نوشته است: "سرلشکر سردار سلیمانی مسئولیت استراتژی نظامی و اقدامات ایران در سوریه و عراق را بر عهده داشت؛ اما او یک تهدید واقعی قریب الوقوع در گرفتن زندگی فردی نبود، {به همین علت} اقدام ایالات متحده آمریکا غیرقانونی بود". کللمرد اضافه کرده: "حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ۳ ژانویه، اولین موردی‌ست که یک کشور می‌گوید برای دفاع از خودش می‌تواند یک مقام کشور دیگری را در خاک یک کشور ثالث به قتل برساند".
 
چرا آمریکا سلیمانی را به قتل رساند و پس از آن چه گذشت
رویترز نوشته: سردار قاسم سلیمانی، رهبر سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، یکی از شخصیت‌های محوری در هماهنگی کارزار ایران برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق بود و با تشکیل شبکه‌ای از ارتش‌های نیابتی موفق به فشار وارد کردن بر این کشور در خاورمیانه شده بود. واشنگتن سردار سلیمانی را متهم کرده از طریق شبه نظامیان همسو با ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کرده است.
ایران با حمله موشکی به پایگاه هوایی عراق که در آن نیروهای آمریکایی مستقر بودند، به خونخواهی این قتل برخاست. بنا به ادعای اولیه واشنگتن این حمله هیچ کشته یا مجروحی نداشته اما چند ماه بعد اذعان کرد که این حمله حدود یک صد مجروح موجی بجا گذاشته؛ اما ایران در مقابل ادعا می‌کند ده‌ها آمریکایی در این حمله کشته شده‌اند. ساعاتی پس از این حمله، نیروهای پدافند ایران بنا به ادعای این کشور به اشتباه یک هواپیمای مسافربری اوکراینی که در مسیر تهران به کی‌یف بود را با شلیک دو موشک ساقط کرد که منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن شد.
"علی القاصی‌مهر"، دادستان تهران، در ۲۹ ژوئن گفت که ایران حكم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا و ۳۵ نفر دیگر بخاطر قتل سردار سلیمانی صادر كرده و از پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای دستگیری قاتلان كمک خواسته است. اینترپل می‌گوید به درخواست‌های نظامی، مذهبی، نژادی و سیاسی {از جمله درخواست ایران} رسیدگی نمی‌کند.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز