افغانستان: «ویروس کرونا» از قم به هرات رفت

Submitted on Mon, 02/24/2020 - 12:40

فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان، امروز در نشست خبری در کابل اعلام کرد که از ۳ مورد مشکوک به ویروس کرونا که روز گذشته در ولایت هرات شناسایی شده بود، یک مورد آن مثبت بوده و دو مورد دیگر منفی است.

وزیر بهداشت افغانستان در مورد هویت فرد مبتلا به ویروس کرونا گفت که این مرد ۳۵ ساله است که اخیرا به شهر قم در ایران سفر کرده بود. به گفته وزیر بهداشت افغانستان، هنگام بازگشت این فرد از ایران، علایم ویروس کرونا چون تب و نفس‌تنگی در او دیده شده است.

هم‌اکنون وضعیت فرد مبتلا خوب است و در حالت قرنطینه قرار دارد. وزارت بهداشت می‌گوید زمینه سرایت بیماری کرونا از این فرد به جامعه وجود ندارد.

به دنبال تایید نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان، وزارت بهداشت افغانستان، در هرات که با ایران مرز مشترک دارد حالت اضطراری اعلام کرد و نیز از تمامی شهروندان خواست تا برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در افغانستان از رفت‌وآمد به هرات و از هرات به دیگر ولایت‌ها را توقف دهند.

وزیر بهداشت افغانستان همچنین در مورد آمادگی افغانستان برای رویارویی با ویروس کرونا می‌گوید که از قبل آمادگی‌ها برای تشخصی و مقابله با این ویروس گرفته شده بود، اما تاکید می‌کند که به دلیل داشتن مرز طولانی با ایران، ۳ مورد مشکوک به این ویروس در ولایت هرات شناسایی شد.

وزیر بهداشت افغانستان همچنین از تمامی شهروندان افغانستان که در یک ماه گذشته به ایران و استان قم سفر کرده‌اند خواست تا برای یک ماه در خانه، قرنطینه شوند و درصورت دیدن نشانه‌های کرونا با وزارت بهداشت در تماس شوند.

هرچند رفت‌وآمد از ایران به افغانستان ممنوع شده، اما وزارت بهداشت به بازرگانان اجازه داده تا همچنان به واردات‌شان از ایران ادامه دهند.

در کنار این، وزارت بهداشت از مردم خواسته تا بهداشت فردی را رعایت کنند، از حضور در تجمعات بپرهیزند و نیز از دست دادن و رو بوسی نیز خودداری کنند.

در کنار این، وزارت بهداشت و ریاست‌های وزارت بهداشت در ولایات برای بلند بردن آگاهای مردم در مورد ویروس کرونا، به چاپ بروشور و نیز نشر و پخش این بروشورها از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی رو آورده است.

پس از تایید نخستین واقعه مثبت کرونا در افغانستان، شهروندان این کشور رو به سوی خرید ماسک و مواد شوینده آورده‌اند. هجوم یک‌باره شهروندان سبب شده تا قیمت‌های این اجناس به یکباره‌ تا چند برابر افزایش یابد.

در همین حال، برخی از شهروندان افغانستان از آمدن ویروس کرونا به افغانستان نگران‌اند و می‌گویند که نبود امکانات بهداشتی و ضعف سیستم بهداشتی کشور، کشندگی ویروس کرونا در افغانستان چند برابر چین خواهد کرد.

در همین حال، شاخص امنیت بهداشت جهانی، افغانستان را از نگاه رویارویی با ویروس کرونا در میان کشورهای با عدم آمادگی در جهان قرار داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز