روسیه برخی از تسلیحات نظامی غربی به جا مانده در نبرد اوکراین را به ایران می فرستد

Submitted on جمعه, 03/10/2023 - 09:34

سی ان ان در گزارشی که امروز منتشر شد از قول چهار منبع آگاه نوشته است که روسیه برخی از تسلیحات و تجهیزات ارائه شده توسط ایالات متحده و ناتو را که در میدان نبرد در اوکراین به جا مانده است، به ایران می فرستد.

این منابع به سی ان ان گفتند مقامات ایالات متحده، ناتو و سایر کشورهای غربی در طول سال گذشته، شاهد مواردی بوده اند که نیروهای روسیه تجهیزات تسلیحاتی کوچک‌ از جمله سیستم‌های ضد تانک و ضد هوایی که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک آن‌ها در میدان جنگ شده‌ بودند را توقیف کرده‌اند .

در بسیاری از این موارد، روسیه تجهیزات را برای تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است. به گفته این منابع، روسیه بر این باور است که ادامه ارسال اینگونه تسلیحات غربی به ایران، تهران را تشویق خواهد کرد تا حمایت خود از مسکو در جنگ را ادامه دهد.

بنا بر این گزارش از آنجا که اوکراین از ابتدای جنگ آمار تسلیحات آمریکایی که به دست ارتش روسیه افتاده است را مرتبا به پنتاگون اعلام کرده است مقامات آمریکایی معتقدند که این موضوع گسترده یا سیستماتیک نمی باشد. با این حال، مقامات آمریکایی اعتراف می کنند که پیگیری این امر کار دشواری است.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران در مهندسی معکوس تسلیحات آمریکایی که در اوکراین گرفته شده موفق بوده است اما تهران پیش از این نیز ثابت کرده که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی بر اساس تجهیزات آمریکایی توقیف شده مهارت بالایی دارد.

موشک هدایت شونده ضد تانک طوفان، یکی از تسلیحات نظامی کلیدی ایران، با مهندسی معکوس از موشک آمریکایی "بی‌جی‌ام-۷۱ تاو" در در دهه هفتاد میلادی ساخته شد.

ایران همچنین در سال ٢٠١١  کنترل یک فروند پهپاد ساخت آمریکا به نام "لاکهید مارتین" را با نفوذ به سیستم ناوبری این پرنده رادارگریز به دست گرفته و آن را با خسارتی اندک به زمین نشاند. تهران سپس با مهندسی معکوس پهپاد جدیدی ساخت که در سال ٢٠١٨‬ قبل از سرنگونی وارد حریم هوایی اسرائیل شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز