با وجود فیلترینگ ده‌ها میلیون ایرانی داخل کشور از اینستاگرام استفاده می‌کنند

Submitted on پ., 02/23/2023 - 12:35

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نیک کلگ، معاون امور جهانی و ارتباطات در متا پلتفرم، روز پنج‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای گفت که مردم ایران برای اطلاع‌رسانی در مورد اعتراضات و واکنش‌های وحشیانه رژیم در این راستا، از شبکه اینستاگرام در سطحی گسترده بهره گرفته‌اند.

آقای کلگ افزود که مردم همچنین در حالی «تصاویر اینستاگرامی اعتراضات» را با رسانه‌های بین‌المللی به‌اشتراک گذاشتند که بسیاری از این رسانه‌ها امکان ارسال گزارش مستقیم از داخل ایران را ندارند.

ایران در پی مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد در ۱۶ سپتامبر که به‌دنبال بازداشت توسط پلیس اخلاق به‌اتهام نقض قوانین حجاب اجباری رخ داد، با خشم عمومی روبه‌رو شد.

به‌واسطه تظاهرات خیابانی گسترده که در راستای این خشم، از سرگرفته شد، مقام‌های رژیم، ضمن ایجاد محدودیت در «آزادی بیان و تجمعات» استفاده از اینترنت و سامانه‌هایی مانند اینستاگرام را نیز محدود کردند، اما تلاش مردم برای بهره‌گیری از این امکانات جهانی، همچنان ادامه یافت.

نیک کلگ در این راستا گفت: با وجود تلاش‌ها برای مسدود کردن اینستاگرام، می‌بینیم که ده‌ها میلیون نفر هنوز راه‌هایی را برای دسترسی به آن پیدا می‌کنند.

به‌گزارش شرکت متا، این روش‌ها مشتمل بر تاکتیک‌های دسترسی، از جمله استفاده از نرم‌افزار وی‌پی‌ان است که فعالیت آنلاین را رمزگذاری و پنهان می‌کند.

روش دیگر این است که در ایران از نسخه‌ای سبک‌تر با حجمی درحدود دو مگابایت استفاده می‌شود که تقریبا یک‌پانزدهم نسخه استفاده‌شونده در سایر کشورهای گیتی است. به این طریق، امکان یک اتصال پایدارتر، حتی درصورت کم‌شدن پهنای باند، فراهم می‌شود.

در گزارش متا افزوده‌شد که از زمان جان‌باختن مهسا امینی، هشتگ‌های مربوط به اعتراضات در ایران بیش از ۱۶۰ میلیون بار در اینستاگرام استفاده شده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز