با بالا گرفتن تنش‌های مرزی با افغانستان، دو مقام ارشد نظامی ایران به سیستان رفتند

Submitted on ی., 05/28/2023 - 06:14

کانال سایبری سپاه پاسداران با انتشار ویدئویی و به نقل از رسانه‌های نزدیک به طالبان از درگیری مجدد میان نیروهای مرزبانی ایران و جنگجویان طالبان در نزدیکی پاسگاه سوسالی، واقع در مرز میان دو کشور خبر داد. درگیری‌های شبانه درحالی اتفاق می‌افتد که دو طرف روز شنبه به مدت دو ساعت به تبادل آتش سنگین در منطقه هنگ مرزی زابل پرداختند.

با بالا گرفتن تنش میان دو کشور، دو فرمانده ارشد نظامی ایران یکشنبه به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند. قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی و کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در جریان سفر خود از مناطق مرزی با افغانستان بازدید کردند.

قاسم رضایی ضمن بازدید از مرز مشترک گفت «چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد، طوری که روز گذشته تیراندازی بی‌جایی از سوی کشور همسایه اتفاق افتاد و اقدام متقابل انجام شد.»

در درگیری روز گذشته یک سرباز مرزبانی ایران کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. طالبان نیز کشته شدن یکی از نیروهایش را تایید کرد.

>> همچنین بخوانید : درگیری مسلحانه شدید میان نیروهای ایران و افغانستان در مرز زرنج

درگیری و تبادل آتش میان دو کشور پس از آن آغاز شد تنش‌های لفظی میان مقامات جمهوری اسلامی و طالبان در یک هفته گذشته بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند به اوج خود رسید.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصمیم‌گیران امور خارجی جمهوری اسلامی را به «ترس» از طالبان متهم کرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز شنبه ششم خرداد در گفت‌وگو با وبسایت رویداد۲۴ گفت: «مرعوب‌ترین سیاست‌گذاران سیاست خارجی کشور، در حوزه افغانستان مشغول به کار هستند که عملا نوعی ترس را به سیاست خارجی کشور در قبال افغانستان تحمیل کردند.»

او افزود که این «ترس» از طالبان موجب شده که «کشور ما اقداماتی مانند تحویل سفارت و برخی دیگر از کار‌هایی را که در شأن ما نبوده، انجام دهند.»

 سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه‌ی ایران اما در واکنش به درگیری مرزی طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز گفته است که آنچه در مرز زابل‌نیمروز اتفاق افتاد، «ادامه توطئه‌ی استعمارگران» است.

بالا گرفتن انتقادات به سربازی اجباری

 به دنبال کشته شدن یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی در درگیر‌های روز گذشته، انتقادات زیادی به سربازی اجباری و فرستادن جوانان آموزش ندیده به مناطق مرزی وارد شده است. هفته گذشته نیز در یک درگیری در منطقه مرزی سراوان پنج نظامی ایران از جمله سه سرباز وظیفه کشته شدند. این موضوع حساسیت افکار عمومی را به مساله سربازی اجباری افزایش داد.

 روزنامه هم‌میهن در شماره یکشنبه ۷ خرداد خود در گزارش با عنوان «تراژدی نقطه صفر» به این موضوع پرداخته و نوشته است از سال ۱۳۹۹ تا خرداد امسال دست‌کم ۵۰ سرباز در مناطق مرزی  ایران کشته شده‌اند.

این گزارش با اشاره به سختی‌های سربازی در مناطق مرزی به ویژه برای افرادی که آموزش نظامی چندانی ندیده‌اند، می‌نویسد: « سربازان این مناطق به‌شدت از نظر روانی به‌هم‌ریخته‌اند. تصورش را بکنید یک‌نوجوان ۱۸-۱۷ساله تازه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده حالا باید برود لب مرز خدمت کند و با اشرار بجنگد. جایی که حتی به‌سختی می‌شود تلفن کرد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز