ایران موضوع اصلی گفتگوهای رؤسای جمهوری اسرائیل و آذربایجان در باکو است

Submitted on س., 05/30/2023 - 04:17

ایزاک هرتسوگ در گفتگو با خبرنگاران پیش از ترک فرودگاه بن گوریون گفت : "باید یادآور شد که فرای مناسبات تجاری و تاریخی با جامعۀ باستانی یهودیان آذربایجان، جمهوری آذربایجان کشور همسایه ایران است و ایران عامل بی ثباتی منطقه است که دائماً اقدام‌هایی علیه دولت اسرائیل و ائتلاف صلح و امنیت در منطقه انجام می‌دهد."

ایزاک هرتسوگ ازآذربایجان به عنوان یک کشور مهم مسلمان شیعه یاد کرد که اخیراً سفارتخانۀ خود را در اسرائیل گشوده و مایل است مناسبات خود را با این کشور در تمام عرصه‌ها گسترش دهد. ایزاک هرتسوگ گفت : "آذربایجان یک کشور دوست و کلیدی با شماری از عرصه‌های همکاری با اسرائیل است."

قرار است در باکو، رئیس جمهوری اسرائیل با اعضای جامعۀ یهودی آذربایجان نیز دیدار کند. در فرودگاه باکو شماری از دانش‌آموزان دبستان "شابات" با در دست داشتن پرچم‌های جمهوری آذربایجان و اسرائیل از ایزاک هرتسوگ و همراهان او استقبال کردند.

مؤسسۀ بین‌المللی تحقیق دربارۀ صلح در استکهلم در گزارشی نوشت که ٦٩ درصد سلاح‌های وارداتی آذربایجان در سال‌های ٢٠٢٠-٢٠١٦ ساخت اسرائیل بوده‌اند که روی هم ١٧ درصد صادرات اسلحه از سوی این کشور را تشکیل می‌دهند. افزون بر این، اسرائیل ٤٠ درصد نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان وارد می‌کند.

ایران و جمهوری آذربایجان ٦٧٠ کیلومتر مرز مشترک دارند و بر پایه برخی گمانه‌زنی‌ها اسرائیل شماری از عملیات مخفیانۀ خود را در داخل ایران از طریق خاک کشور همسایه شمالی انجام داده است. سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، اسرائیل را متهم کرد که در شماری از مناطق آذربایجان مستقر شده است.

اندکی پس از این سخنان، جمهوری اسلامی ایران رزمایشی مهم در مرزهای خود با آذربایجان انجام داد. در واکنش الهام علی‌اف در کنار پهپادهای انتحاری "هاروپ"، ساخت اسرائیل، عکس یادگاری گرفت و منتشر کرد.    

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز