ایران مدعی شد نیروی دریایی ارتش به یک «هواپیمای جاسوسی آمریکا» در مرز آبی ایران هشدار داده است

Submitted on Mon, 04/03/2023 - 03:51

رسانه های رسمی ایران با انتشار گزارشی مدعی شده اند که روز یکشنبه ۱۳ فروردین، «پس از ورود هواپیمای EP-3E نیروی دریایی آمریکا به مرز آبی ایران، نیروی دریایی ارتش با ارسال هشدار به این هواپیما از ورود بدون مجوز آن به آسمان کشور جلوگیری کردند».

به گزارش رسانه های دولتی ایران، «این هواپیما پس از دریافت پیام هشدار مرز هوایی کشور را ترک کرده و به مسیرهای هوایی بین‌المللی بازگشته است».

رسانه های دولتی ایران در این گزارش مدعی شده اند که «هواپیمای EP-3E نیروی دریایی آمریکا از لحظه پرواز در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار داشت که قبل از رسیدن به منطقه شناسایی پدافند هوایی و به دور از آب‌های سرزمینی توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی اخطار دریافت کرد و اقدام به اصلاح مسیر خود نمود و در همه مدت پرواز نیز در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت».

هواپیمای EP-3E یک هواپیمای آمریکایی تولید شرکت «لاکهید مارتین» است که از چهار موتور توربوپراپ بهره می‌برد.

رسانه های دولتی ایران این هواپیما را جزو «هواپیماهای جاسوسی آمریکا» با مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات و پایش مناطق مختلف، قلمداد کرده اند.

بر اساس گزارش ها، هواپیمای آمریکایی EP-3E یک هواپیمای گشت دریایی مجهز به انواع سامانه‌های جمع‌آوری الکترونیکی و سیگنالی است که به منظور رصد مناطق مدنظر به کار گرفته می‌شود.

همچنین گفته می شود که نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی ژاپن تنها کاربران هواپیمای EP-3E هستند.

ادعای نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شناسایی و هشدار به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در مرز آبی ایران دو روز پس از آن صورت گرفته است که جو بوچینو سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا (سنتکام)، روز جمعه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت واشنگتن تصمیم گرفته است مأموریت استقرار ناو هواپیمابر جورج اچ.دابلیو بوش را تمدید کند.

خبر تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید مأموریت استقرار ناو هواپیمابر جورج اچ.دابلیو بوش، در پی آن اعلام شد که پنتاگون تعداد سربازان آمریکایی مجروح شده در حملات هفته گذشتۀ شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه را ۱۲ نفر، یعنی دو برابر آمار منتشر شده در گزارش‌های اولیه، اعلام کرد.پنتاگون همچنین از آسیب مغزی ۶ نیروی نظامی ارتش آمریکا در اثر انفجار خبر داده بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته به ایران هشدار داد که ایالات متحده برای حفاظت از نیروهای نظامی خود، با قدرت و قاطعیت عمل خواهد کرد.

با این حال، ارتش آمریکا هنوز به ادعای امروز ایران مبنی بر شناسایی و هشدار به هواپیمای جاسوسی آمریکا در مرز آبی این کشور، واکنشی نشان نداده و آن را تأیید نکرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز