اوکراین: نیروهای روسیه برای تسخیر باخموت به راهبرد «زمین سوخته» متوسل شده‌اند

Submitted on Mon, 04/10/2023 - 11:34

خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال اولکساندر سیرسکی فرماندۀ نیروی زمینی ارتش اوکراین، گزارش داده است که نیروهای روسیه در شهر باخموت به راهبرد «زمین سوخته» متوسل شده‌اند.

ژنرال اولکساندر سیرسکی، روز دوشنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، در جریان بازدید از شهر باخموت که به خط مقدم شدیدترین درگیری ها میان نیروهای اوکراین و روسیه تبدیل شده است، اظهار داشت: «دشمن به تاکتیک‌های به کارگرفته شده در سوریه که اصطلاحاً "زمین سوخته" نامیده می‌شود روی آورده است و ساختمان‌ها، تأسیسات و مواضع نظامی را با حملات هوایی و آتش توپخانه تخریب می کند».

فرماندۀ نیروی زمینی ارتش اوکراین، در ادامه تأکید کرد: «عملیات دفاع از شهر باخموت ادامه دارد؛ وضعیت دشوار اما قابل کنترل است».

وی افزود: «روسیه مجبور شده است نیروهای ویژه و یگان‌های هوایی خود را برای کمک به حملات به شهر باخموت، به کار گیرد زیرا واحدهای گروه نظامی خصوصی واگنر روسیه که پیشتاز حملات به این شهر استراژیک بوده اند، فرسوده شده‌اند».

بنا به گفتۀ مرکز رسانۀ وزارت دفاع اوکراین، ژنرال اولکساندر سیرسکی برای نظارت بر عملیات نظامی نیروها در مناطق شرقی اوکراین، روز یکشنبه ۹ آوریل از مناطق خط مقدم نبرد در اطراف باخموت بازدید کرد.

تاکتیک نظامی «زمین سوخته» به اقدامات ارتش یک کشور گفته می شود که بدون رعایت هر نوع قواعد می‌تواند تا نابودی کل شهرها پیش رود و به دلیل پیامدهای ویرانگر این اقدامات برای شهروندان غیرنظامی، این راهبرد از سوی حقوق بین‌المللی تقبیح شده است.

نیروهای روسیه از ماه‌ها پیش، شهر کوچک باخموت در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین را محاصره کرده‌اند و این شهر به صحنۀ طولانی‌ترین نبرد تمام عیار میان نیروهای دو کشور از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریۀ سال گذشته، تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین در تابستان گذشته نیز روسیه را به استفاده از تاکتیک «زمین سوخته» در حمله به شهر سیویرودونتسک در منطقۀ شرقی لوهانسک متهم کرده بود. نیروهای اوکراین در پی این حملات روسیه، در ماه ژوئیه مجبور به عقب نشینی از این شهر شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اوکراین قصد دارد با عملیات دفاعی خود در شهر باخموت، زمان بخرد تا نیروهایش را برای حملات در بهار جمع‌آوری و تقویت کند و خسارات هنگفتی را به نیروهای روسیه که در پی تسخیر این شهر هستند، وارد کند.

به گزارش رویترز، نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر، به سمت داخل شهر باخموت پیشری کرده‌اند و همچنین با استقرار در اطراف این شهر، خطوط تدارکاتی کلیدی اوکراین را تهدید می کنند.

تسخیر شهر استراتژیک باخموت برای روسیه، اولین دستاورد مهم مسکو از زمان اشغال شهرهایی چون سیویرودونتسک و لیسیچانسک خواهد بود.

این در حالی است که بامداد دوشنبه، در جریان حملات هوایی روسیه به یک ساختمان مسکونی در شهر زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین، یک مرد ۵۰ ساله و دختر ۱۱ ساله‌اش جان باختند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی ویدیویی، حمله هوایی اخیر روسیه به زاپوریژیا را محکوم کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز