اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی در اعتراض به سرکوب معترضان تصویب کردند

Submitted on Mon, 01/23/2023 - 10:27

چهارمین بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا شامل تحریم ۳۷ مقام جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر عنوان شده است. 

هیات رئیسه اتحادیه اروپا بدون اشاره به جزئیات در توییتر اعلام کرد: «وزیران بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کردند که عوامل سرکوب را هدف قرار می‌دهد».

وزیر امور خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در متنی که در توئیتر منتشر کرد، افزوده است: اتحادیه اروپا استفاده بی‌رحمانه و نامتناسب از زور توسط مقامات جمهوری اسلامی علیه معترضان مسالمت آمیز را به شدت محکوم می کند.

At today’s #FAC the Ministers adopted a new package of sanctions against #Iran, targeting those driving the repression.The EU strongly condemns the brutal and disproportionate use of force by the Iranian authorities against peaceful protesters. @TobiasBillstrom pic.twitter.com/cNeXZCTK79

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ٢۳ ژانویه، درباره تصمیم اتحادیه اروپا درباره قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های این اتحادیه گفت: بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در این مرحله نمی‌توانند در این ارتباط تصمیم‌گیری کنند.

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، تصمیم‌گیری برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سیاه این اتحادیه به «رای دادگاه» نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل، در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: برای تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سیاه اتحادیه اروپا «نمی‌توانید بگویید  که شما را دوست ندارم پس شما را تروریست می‌دانم».

پارلمان اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه ۱۸ ژانویه، با اکثریت قاطع آراء به متم طرحی داد که از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه خواسته بود تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: بنابراین این اقدام باید زمانی انجام شود که یک دادگاه در یک کشور عضو این اتحادیه، در یک قطعنامه حقوقی، حکم به یک محکومیت مشخص و ملموس صادر کند.

از زمان تصویب قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا، مبنی بر درخواست از کشورهای عضو این اتحادیه به منظور قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، تهران بارها به کشورهای اروپایی درباره عواقب این اقدام هشدار داده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا و در آستانه تصمیم‌گیری وزیران امور خارجه این اتحادیه درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سیاه، هشدار داد: اگر اروپا در مواضع خود تغییر ندهد، احتمال انجام هرگونه اقدام متقابل از جمله «خروج ایران از ان‌پی‌تی با اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» وجود دارد.

آنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نیز درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه، تاکید کرد: باید درباره احتمالات قانونی گنجاندن نام سپاه پاسداران در این فهرست گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه این اقدام دارای «پیچیدگی‌هایی» است، گفت: تصمیم اتحادیه اروپا در شرایط کنونی بر این قرار گرفته است که نام رهبران سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌های ناقضان حقوق بشر این اتحادیه وارد کند.

اتحادیه اروپا، پیش از این، در واکنش به سرکوب معترضان علیه جمهوری اسلامی، دارایی‌های بیش از ۶٠ مقام و نهاد جمهوری اسلامی را مسدود کرد و ممنوعیت صدور ویزا برای این افراد را اعلام کرده بود.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، که کشورش «سیاست‌های گروگان‌گیری دولتی» از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کرده است، گفت: زمان آن فرا رسیده است که در اروپا در مورد پاسخ‌هایی که باید به این وضعیت داده شود، فکر کنیم.

بریتانیا نیز در واکنش به سرکوب معترضان در ایران، پنج فرد و دو نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های حقوق بشری این کشور اضافه کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز