"اتاق شیشه‌ای" آرای قضایی ایجاد شد

Submitted on پ., 06/29/2023 - 04:34

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی‌های قضایی یکی از راهکارهای ارائه شده در سند تحول قضایی برای صدور آرا و تصمیمات متقن است. آرای قضایی متقن علاوه بر رضایت مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا، اقتدار و اعتماد عمومی به قوه قضاییه را نیز افزایش خواهد داد.

یکی از راه‌های مهم ایجاد اتقان و دقت در آرای قضائی، انتشار عمومی آن‌هاست. در همین راستا قوه قضاییه اقدام به راه‌اندازی "سامانه هوشمند انتشار عمومی آرای قضایی" کرده است.

این سامانه علاوه بر انتشار عمومی و برخط آرای قضایی که با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده صورت می‌گیرد، امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و نخبگانی را فراهم می‌کند. به همین دلیل نام دیگر این سامانه "تناد" (تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور) است.

دادنامه‌ها در سامانه هوشمند آرای قضایی پس از صدور با استفاده از ابزار‌های هوشمند و با هدف حفظ حریم خصوصی افراد به صورت ماشینی گمنام‌سازی و سپس منتشر می‌شود.

بر اساس آنچه مسئولان قضایی اعلام کرده‌اند؛ در حال حاضر بیش از 9 میلیون رأی در این سامانه قرار داده شده و اتاقی شیشه‌ای از آرای صادر شده در محاکم قضایی را ایجاد کرده است.

البته این سامانه در حال حاضر در مرحله آزمایشی خود قرار دارد و دسترسی به آن فقط برای قضات فراهم شده اما این دسترسی‌ها به زودی برای وکلا، دانشجویان حقوق و سپس عموم جامعه نیز فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز